Ačkoliv na vysvědčení stále převládají známky, učitelé si zvykají používat během výuky také takzvané formativní hodnocení. Tedy takové, které je průběžné a poskytuje žákům zpětnou vazbu. Jakým způsobem to učitelé udělají, už je na nich, možností mají mnoho. Učitelé tímto způsobem zjišťují, co se žáci dosud naučili. Aktuálně.cz se zeptalo učitelů na jejich zkušenosti s tímto typem hodnocení.
Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko.
Martina Thumsová, ředitelka Základní školy Mendelova v Praze
Ve škole formativně hodnotíme žáky v průběhu vzdělávání, v první až třetí třídě i na vysvědčení. Od čtvrtého ročníku zachováváme na vysvědčení sumativní hodnocení. Často tento způsob hodnocení vyžadují rodiče, je pro ně srozumitelnější.
Hodnocení pokroku žáka (formativní hodnocení) je každodenní praxí. S rodiči hodnotíme výsledky učení dítěte v triádách (schůzka ve složení dítě - rodič - učitel, pozn. red.) obvykle každé čtvrtletí. Děti mají portfolia, kde zaznamenávají průběh svého vzdělávacího procesu. Vedeme žáky též k autonomnímu hodnocení, které zásadně ovlivňuje výsledky učení.