Anketa: Hodnocení má žáky motivovat, ne srážet. Přínosem je i pro nás, říkají učitelé

Michaela Endrštová Magdalena Synková Michaela Endrštová, Magdalena Synková
13. 12. 2022 16:29
Ačkoliv na vysvědčení stále převládají známky, učitelé si zvykají používat během výuky také takzvané formativní hodnocení. Tedy takové, které je průběžné a poskytuje žákům zpětnou vazbu. Jakým způsobem to učitelé udělají, už je na nich, možností mají mnoho. Učitelé tímto způsobem zjišťují, co se žáci dosud naučili. Aktuálně.cz se zeptalo učitelů na jejich zkušenosti s tímto typem hodnocení.

Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko

Andrea Kalusová, ředitelka ZŠ Didaktis Brno
Andrea Kalusová, ředitelka ZŠ Didaktis Brno | Foto: Andrea Kalusová

Andrea Kalusová, ředitelka Základní školy Didaktis Brno

Základní škola Didaktis Brno pracuje s žáky prvního stupně v bezpečném prostředí. Sledujeme individuální rozvoj každého žáka a umožňujeme mu hledat cesty ke vzdělání, poznávat jeho slabé i silné stránky a pracovat na sobě v oblasti vzdělávání, ale i v oblasti osobnostně sociálního rozvoje.

K tomuto přístupu neodmyslitelně patří formativní způsob hodnocení, který nám napomáhá navázat se žáky vztah postavený na respektu a otevřenosti. Formativní hodnocení u nás obsahuje několik složek. Již od první třídy vedeme žáky k sebehodnocení. Na základě jednoduchých symbolů se snaží zaznamenat svůj posun, popřípadě rozklíčovat potřebu, která by jim umožnila rozvinout se dál.

Díky popisnému jazyku dostávají naši žáci zpětnou vazbu od učitelů za odvedenou práci. Popisným jazykem rovněž poskytujeme informace rodičům. V hodnocení se dozví, jakou měrou si žák kompetence osvojil a co ještě zůstává pro zlepšení.

Ve třídách pracujeme s cíli a kritérii, které si žáci spolu s učitelem nastaví na začátku období. Tento způsob práce je ideální i pro následné sebehodnocení či pro nastavení další cesty a tempa práce. Nedílnou součástí jsou i grafy a sloupce pro zaznamenávání posunu nebo mapy pokroku, které v tomto školním roce testujeme.

Naši žáci nedostávají známky. Formativní způsob hodnocení doplňujeme sumativní složkou v podobě bodů či procent, a to jen v okamžiku, kdy je učivo osvojeno a posouváme se dále. Konečné hodnocení v podobě vysvědčení je slovní, obsahuje podrobné informace o osvojení daného učiva, ale postihuje i osobnostní rozvoj žáka. 

I když hodnocení do škol neodmyslitelně patří, může se stát nástrojem, který žáky namotivuje a rodičům poskytne dostatek validních informací. A tím formativní hodnocení rozhodně je. My jej používáme již od roku 2014, poznávání jeho možností a forem je dlouhodobější proces, který z našeho pohledu stojí za to všem zúčastněným stranám - učitelům, žákům i rodičům.

 

Právě se děje

Další zprávy