"Zastavte to, nedopadne to dobře." Učitelé a experti kritizují změny v reformě výuky

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
12. 12. 2024 13:35
Článek vznikl za podpory Nadace České spořitelny
Ministerstvo školství chce do konce roku rozhodnout, jak se změní výuka na základních školách. Na poslední chvíli ale ještě dělá změny a přepracovávají se vzdělávací obory. Ministr Mikuláš Bek trvá na navýšení úrovně v matematice i angličtině. Místo větší volnosti ke školám míří také detailnější popis toho, co má žák umět. Aktuálně.cz zjišťovalo, jak změny v reformě hodnotí experti i učitelé.
PředchozíPokračovat

Marek Adler, ředitel soukromé Základní školy Be Open

Marek Adler, učitel, lektor.
Marek Adler, učitel, lektor. | Foto: Archiv Marka Adlera.

Celý proces revizí rámcového vzdělávacího programu je nezvládnutý. Místo reálné podpory škol a učitelů v posledních letech se řeší nesystematické změny. Aktuální program je kvalitní a stačilo by ho jen mírně upravit. Problém spočívá v nedostatečné podpoře při jeho zavádění do praxe, kde jsme od roku 2006 nepokročili, protože zcela chybí metodická i materiální podpora ze strany ministerstva a Národního pedagogického institutu.

Ministerstvo a institut selhaly ve formulaci zadání, řízení procesu i komunikaci s odbornou veřejností. Revize vedli nezkušení lidé, což projekt od začátku odsoudilo k neúspěchu. Pedagogové jsou již zcela vyčerpaní nekonečnými diskusemi, nahodilými nápady pana ministra a dalších politiků. Drtivou většinu již proces revizí vzdělávacího programu nezajímá. Ti, kteří proces sledují, jsou s ním nespokojeni. V přímém přenosu můžeme sledovat rozpad jakékoliv vize českého školství. Směřování revizí je nejasné a původní zaměření na kompetenční kurikulum zmizelo.

Situaci zhoršuje absence pedagogického výzkumu, slabý Národní pedagogický institut a nedostatek politické shody. Vláda navíc neplní své programové závazky ani Strategii 2030+. Na sílu nyní protlačit revidovaný program by bylo chybou. Je třeba apelovat na pana ministra, aby se konečně zachoval zodpovědně a celý proces nyní alespoň dočasně zastavil.

PředchozíPokračovat
 
IV
Ivo Vlkpřed 3 měsíci

V roce 1955 jsem ukončil základní vzdělání 8. třídou ve 14 letech, což bylo doloženo VYSVĚDČENÍM O ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE, kde je uvedeno: Výsledné známky závěrečné zkoušky: Český jazyk, Ruský jazyk a Matematika co by povinné předměty a k tomu volitelný Fysika. Závěrečná zkouška se konala před komisí a říkalo se jí „malá maturita“. Pro úplnost uvedu, jaké předměty se učily na Jedenáctileté střední škole (dnešní gymnázium): Český jazyk, Ruský jazyk, Německý (Anglický, Francouzský) jazyk, Dějepis, Zeměpis, Psychologie, Logika, Matematika, Deskriptivní geometrie, Fysika, Astronomie, Chemie, Biologie, Tělesná výchova, Civilní obrana, Předvojenská výchova a nepovinné předměty např. Technické kreslení. Při maturitách v roce 1958 jeden den přečetl a nadiktoval pomocí československého rozhlasu ministr tři otázky pro písemnou zkoušku z českého jazyka pro celé Československo, .. dodatek v dalším

JZ
Jaroslav Závorapřed 3 měsíci

Aktuální program je kvalitní tak v prvním stupni, kde údajně stačí opravit učebnici vlastivědy a dějepisu… Ostatní dále je tragédie ..

IV
Ivo Vlkpřed 3 měsíci

Pokračování, druhý den další pracovník ministerstva z ruského jazyka a třetí den z matematiky. Kolik stálo toto vysílání? Nikdo nepotřeboval na jednotné maturity dnešní miliardy. Dovolím si tvrdit, že maturant z 50tých let měl větší znalosti, než většina dnešních vysokoškoláků! Všem rozumným hezké Svátky, štěstí a pevné zdraví v Novém roce přeje Pán z Kvítkova.

Právě se děje

Další zprávy