Česko se stalo rájem cizích kamionů, jezdí z Německa

Petr Holub
19. 11. 2012 13:10
Dálniční páteř se podle čerstvých dat stala klíčovým tahem evropských přepravců
Snímek je ilustrační.
Snímek je ilustrační. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - České silnice definitivně získaly nálepku ráje pro cizí kamiony.

Dálniční páteř České republiky, která míří ze západu přes Plzeň, Prahu a Brno, kde se rozděluje na dvě větve do Bratislavy a Ostravy, se podle čerstvě zveřejněných dat stala klíčovým tahem evropských přepravců.

Z údajů Eurostatu vyplývá, že se i v krizovém období 2008-2011 zvýšil obrat mezinárodní silniční dopravy přes Česko o 13 procent.

Více než desetinový růst už vedle České republiky vykázala jedna jediná další evropská země. Sousední Polsko, které jako jedinou evropskou zemi krize nepostihla.

Dvě třetiny tranzitu

Po tuzemských dálnicích bylo přepraveno 40 miliard tunokilometrů, z toho dvě třetiny zásilek mířily z Čech do ciziny nebo naopak, třetina byl čistý tranzit.

Jenom dalších 15 miliard tunokilometrů sloužilo přepravě mezi českými podniky.

Rozsahem mezinárodní nákladní dopravy na silnicích se tak Česko dostalo na čtvrté místo v Evropě, za mnohem větší země, Polsko, Španělsko a Německo. Za posledních deset let se obrat zvýšil o 75 procent.

Mezi Německem a Východem

Tuzemské poměry se významně neliší od ostatních členských států Unie na východ od Německa a Rakouska.

Zhruba dvojnásobný nárůst mezinárodní kamionové dopravy po roce 2000 zaznamenaly všechny země od Bulharska po Estonsko, všechny také vyrovnaly krizový propad po roce 2008.

Oživení východních ekonomik, které jsou závislé na Německu a dalších vyspělých státech Západu, automaticky posiluje klíčovou dopravní roli zemí sloužících stejně jako Polsko a Česko k tranzitu z Německa dál na východ.

Proto také zdejší tranzit posílil víc než třeba cesty kamionů přes Slovensko, Maďarsko nebo Litvu.

Západ pro železnici

Naopak intenzita kamionové dopravy poklesla po roce 2008 v západní a jižní Evropě.

Ve Španělsku, Itálii nebo Velké Británii to způsobil jednoznačně ekonomický pokles, u jiných za to spíše mohou vládní regulace.

Provoz kamionů se více než o desetinu snížil například ve Švédsku, které si s krizí poradilo nejlépe. Nákladní silniční doprava poklesla, i když ekonomika posílila.

Švédsko patří do skupiny zemí, které se snaží silniční dopravu omezit tím, že nepřipouštějí tranzit kamionů, a tím, že se snaží víc využívat železnici. Do stejné kategorie patří také Belgie, Dánsko, Švýcarsko a Rakousko, do určité míry také Německo.

Rakouská a česká cesta

Konkrétně zhruba stejně velké a na mapě stejně položené Rakousko mělo ještě v roce 2000 stejnou bilanci silniční dopravy jako Česko, když kamiony po tamních silnicích přepravily zboží v hodnotě cca 35 miliard tunokilometrů.

Od té doby oslabil rakouský transport po silnicích o čtvrtinu, český naopak o třetinu posílil.

Jedním z důvodů je fakt, že Rakušané přesunuli část nákladní dopravy na železnici. Ještě v roce 2000 zajišťovala rakouská železnice 30 procent nákladní přepravy, loni to už bylo 40 procent. Česko zaznamenalo opačný vývoj, když podíl železnice poklesl ve stejném období z 30 na 20 procent.

Rostoucí podíl silniční dopravy sdílí s Čechy po vstupu do Evropské unie ostatní východoevropské národy.

 

Právě se děje

Další zprávy