Česko do projektu na radary s Visegrádskou čtyřkou nepůjde

ČTK ČTK
Aktualizováno 30. 9. 2014 16:57
Výběrové řízení ČR otevře sama, mají se na něm podílet české firmy. Zemím se nepodařilo vyřešit například legislativní neshody.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Česko si nepořídí mobilní radiolokátory ve společném projektu se zeměmi Visegrádské čtyřky. České ministerstvo obrany vypíše vlastní otevřené výběrové řízení za 1,5 až 1,7 miliardy korun. Řekl to mluvčí ministerstva Petr Medek. Na zakázce se mají podílet české firmy. Zemím V4 se ale podařilo dohodnout na jednotné charakteristice systému.

O společném projektu, na kterém by se podílely firmy Česka, Slovenska, Maďarska a Polska, se jednalo od letošního června. I přes určité pokroky se nakonec nepodařilo odstranit veškeré neshody, které se týkaly například legislativních postupů.

Českou armádu ale tlačí čas, a proto se rozhodla pro vlastní nákup. Zemím V4 se ale podařilo domluvit specifikaci radarů, armády České republiky, Slovenska, Polska a Maďarska by si tak měly pořídit podobná zařízení, což by mělo usnadnit jejich vzájemnou spolupráci.

Ministerstvo chce pořídit pět nových mobilních 3D radiolokátorů MADR do roku 2017. Nahradit mají stávající zastaralé radary sovětské konstrukce. "S ohledem na význam zakázky pro obranu státu dodavatel musí mít pevné zakotvení v ČR, proto ministerstvo bude trvat na zapojení domácího obranného průmyslu," uvedl Medek.

Obrana předpokládá, že první radary dostane za 18 až 24 měsíců od podepsání smlouvy. "Ministerstvo proto připraví otevřené výběrové řízení v co nejkratší době. Očekává se, že cena akvizice se bude pohybovat ve výši přibližně 1,5 až 1,7 miliardy korun," dodal Medek.

O zakázku už projevila zájem například firma Retia a.s. "Společnost Retia a.s. a bezesporu i další podniky radarového průmyslu ČR se hodlají do výběrového řízení na 3D radary protivzdušné obrany zapojit," sdělil ředitel společnosti Petr Novák. Poznamenal ale, že by zapojení českého obranného průmyslu nemělo mít formu "montáže stavebnice zahraničního radaru".

Novák řekl, že firmy z V4 byly připraveny na společném projektu spolupracovat. "Lze říci, že i když byl projekt v rámci V4 iniciován státy, na straně obranného průmyslu bylo pro jeho úspěch učiněno maximum," dodal Novák.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Mugabeho zabila rakovina, lékaři krátce před jeho smrtí zastavili chemoterapii

Příčinou úmrtí bývalého prezidenta Zimbabwe Roberta Mugabeho, který zemřel 6. září ve věku 95 let, byla rakovina. Lékaři v Singapuru, kde se dlouhodobě léčil, krátce před jeho smrtí zastavili chemoterapii. Důvodem byl Mugabeho vysoký věk, rozšíření nádorů a nízká účinnost léčby. O přesné příčině smrti zimbabwského exprezidenta poprvé promluvil současný prezident této jihoafrické země Emmerson Mnangagwa, informoval server BBC.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Velšští ragbisté zahájili MS pohodlnou výhrou nad Gruzií

Velšští ragbisté vstoupili do mistrovství světa v Japonsku pohodlnou výhrou nad Gruzií 43:14. Vítězové Turnaje šesti národů vedli po první půli díky čtyřem položeným pětkám 29:0 a po změně stran si náskok bezpečně pohlídali. Velšský kapitán Alun Wyn Jones vyrovnal 129. startem národní rekord.

Spolufavorité skupiny D Velšané vlétli do utkání ve velkém stylu a už po dvou minutách otevřeli skóre. Gruzínci, kterým chybí zraněný kapitán Merab Šarikadze, postupně vyrovnali hru, ale bodů se dočkali až ve druhém poločase.

V neděli čeká Wales ostrý test v podobě obhájců stříbra Australanů, kteří si na úvod poradili s Fidži. Gruzie narazí na Uruguay.

před 59 minutami

Končí další časopis Jaromíra Soukupa, poslední Instinkt vyjde v říjnu

Měsíčník Instinkt, který vychází pod vydavatelstvím Empresa Media vlastněným Jaromírem Soukupem, končí. Poslední číslo vyjde v říjnu, informoval server Médiář. Vydavatelství tak hlásí konec už čtvrtého časopisu za poslední rok. Závěrem loňského roku přestaly vycházet magazíny pro mladé Popcorn a Top dívky, letos v létě pak z trhu zmizel i měsíčník Faktor Soukup. Instinkt vznikl v roce 2002 jako týdeník, do vlastnictví Empresy se dostal o devět let později. Letos v květnu se z časopisu stal měsíčník.

Zdroj: Domácí
Další zprávy