NATO odmítá Rusy, přitom je závislé na jejich letadlech

Jan Gazdík Jan Gazdík
2. 4. 2014 14:20
České vojáky do Afghánistánu či afrického Mali přepravují obří letadla An-124 Ruslan. Zastavení spolupráce s Moskvou může projekt ohrozit.
Vrchní velitel spojeneckých sil v Evropě generál Breedlove.
Vrchní velitel spojeneckých sil v Evropě generál Breedlove. | Foto: Reuters

Praha - Severoatlantická aliance se v úterý večer dohodla, že - slovy diplomatů - "na praktické úrovni" přeruší veškerou civilní i vojenskou spolupráci s Ruskem. A to kvůli jeho postupu v ukrajinské krizi.

Společných projektů Ruska s NATO se v minulosti rozjela celá řada. Minimálně v jednom případě ale bude zastavení kooperace s Rusy (pokud k němu skutečně dojde) Evropany opravdu "bolet".

Řeč je o projektu strategické přepravy aliančních jednotek SALIS (Strategic Airlift Interim Solution), kterou zajišťuje společnost Volga-Dněpr obřími letouny An-124 Ruslan.

Ruslany přepravují například české vojáky do Afghánistánu či afrického Mali, stejně jako jednotky dalších třinácti států NATO.

"(Projekt strategické přepravy aliančních jednotek SALIS) se teď na nějaký čas minimálně utlumí," řekl Aktuálně.cz bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý.

Volga-Dněpr změnu nechystá

Společnost Volga-Dněpr, která ruslany provozuje, ještě koncem minulého týdne ujišťovala, že z její strany se žádná změna nechystá. Před několika málo dny kontaktovala alianční agenturu NSPA a ujistila ji, že věří ve stabilizaci situace na Ukrajině.

Technika českých vojáků postupně mizí v útrobách velkokapacitního letounu An-124 Ruslan.
Technika českých vojáků postupně mizí v útrobách velkokapacitního letounu An-124 Ruslan. | Foto: Armáda ČR

"Veškeré své závazky strategické přepravy dodržíme bez omezení," napsala firma v prohlášení. To bylo ale předtím, než NATO vydalo rozhodnutí, že přerušuje veškerou spolupráci s Ruskem.

Reakce z Česka

"V tuto chvíli nemáme žádné informace, že by společnost Volga-Dněpr své stanovisko měnila," uvedla ve středu na dotaz Aktuálně.cz mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

I Jan Pejšek z ministerstva obrany považoval riziko zablokování přepravy českých vojáků ze zahraničních misí ještě koncem minulého týdne za spíše hypotetické.

Foto: Ondřej Besperát

Pokud by nicméně taková situace opravdu nastala, bude prý generální štáb přepravu z Afghánistánu či Mali řešit v součinnosti s aliančními partnery, případně státy Evropské unie.

Při přepravě vojáků by prý byly využity i české letouny CASA. Ty ovšem nemohou přepravovat těžkou vojenskou techniku, která se naopak vejde do útrob zmíněných ruslanů.

Obdobnými stroji sice disponují i Spojené státy či Velká Británie (C-17 Globemaster a C-130 Galaxy), jejich letouny jsou ale plně vytíženy. Pejšek nicméně nepochybuje, že v případě nutnosti by spojenci vyšli Česku vstříc.

Krym jako katalyzátor

Ať už se projekt SALIS zastaví, nebo ne, generál Šedivý považuje anexi Krymu za silný impuls k dokončení neustále odkládaného vývoje letounu Airbus-400M, s nímž se počítá pro přepravu jednotek Aliance na velkou vzdálenost.

"NATO není tak bezzubé, jak se teď možná někomu zdá. A znovu se už pokolikáté ukazuje, jak nám najednou mohou být v době krize vazby na Spojené státy užitečné. Jen se mi nelíbí, že toho v poslední době jednostranně zneužíváme," dodává.

I krize na Ukrajině a imperiální chování Ruska je podle Šedivého varováním, aby státy NATO přestaly o specializaci svých armád jen mluvit a začaly konečně jednat.

O specializaci aliančních armád jednaly poslední alianční summity. Smysl projektu spočívá v tom, aby státy NATO sdružovaly své obranné kapacity.

Konkrétně Česko si například nemůže dovolit obří přepravní letouny. Mohlo by je ale využívat v rámci Visegrádské čtyřky či jiného uskupení.

Na oplátku by pak těmto státům mohlo nabídnout některé své špičkové jednotky, jimiž spojenci naopak nedisponují. Pokud by specializace armád států NATO fungovala tak, jak je koncipována, ušetřily by se podle odborníků obrovské prostředky, které by mohly být investovány do rozvoje a modernizace ozbrojených sil.

SALIS funguje - zatím

"Letouny An-124 Ruslan společnosti Volga-Dněpr využívá česká armáda k zajištění strategické přepravy v rámci aliančního programu SALIS, jehož jsme jedním ze čtrnácti účastnických států," řekl již dříve současný šéf generálního štábu Petr Pavel a dodal, že od roku 2006 uskutečnila armáda s touto společností 56 letů, přičemž bylo přepraveno přes 4200 tun materiálu.

V rámci programu SALIS si Česko na roky 2013 a 2014 předjednalo celkově 220 letových hodin, na roky 2015 a 2016 pak devadesát letových hodin.

V útrobách obřího ruslanu.
V útrobách obřího ruslanu. | Foto: Ondřej Besperát

"Pokud kdokoliv ze signatářů SALIS požádá o strategickou přepravu, tak má do 72 hodin k dispozici dva transportní stroje na kterémkoliv vhodném letišti na světě. Při vyšších požadavcích na přepravu se může jednat celkově o šest letounů s časovým termínem do devíti dnů," upřesnil generál Petr Pavel.

Od roku 2008 jsou podle mluvčí generálního štábu Růžičkové přepravovány vojenské vzdušné náklady na velké vzdálenosti výhradně společnými spojeneckými projekty (SALIS a NATO-ISAF-AirBridge), k nimž Česko přistoupilo tzv. Technickou dohodou. V případě SALIS jde o kontrakt mezi alianční agenturou NSPA a konsorciem RUSLAN-SALIS GmbH se sídlem v německém Lipsku.

"Toto konsorcium také zahrnuje zmíněné operátory Volga-Dněpr Airlines a Antonov Design Bureau. Finální přepravu tedy zpravidla zajišťují ruští a ukrajinští operátoři," vysvětluje mluvčí. Jejich největšími zákazníky jsou Francie, Británie, Německo, Nizozemsko či Belgie.

 

Právě se děje

Další zprávy