České dítě vzkazuje: Milí učitelé, jste nudní

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
10. 12. 2010 18:00
Víc než třetina patnáctiletých v hodinách neposlouchá, co učitel říká
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - České děti pohořely v mezinárodním srovnání školních dovedností, které provádí Organizace pro spolupráci a rozvoj. Ačkoli dovednosti žáků v matematice, čtenářské gramotnosti a přírodních vědách se zhoršují, čím dál více dětí se ve škole nudí.

Ve studii PISA 2009 označilo 55 procent patnáctiletých školu za místo, "kde se často nudím". Třetina má ke škole ještě vyhrocenější vztah a do školy nechce chodit vůbec. Podle expertů  je pro učitele čím dál těžší děti zaujmout.

"Motivace k učení určitě klesá, podle mého názoru je to způsobeno tím, že škola zůstává převážně stejná jako dříve, ale v důsledku změn ve společnosti se mění i žáci a jejich nároky, což klade pochopitelně velké nároky na učitele. A přiznejme si, že podpora učitelů je velmi malá," říká Jana Palečková z Ústavu pro informace ve vzdělávání, která má průzkumy PISA v České republice na starosti.

Učitelé si stěžují, že musí někdy vedle "odporu" dětí překonávat i ten rodičovský. "Pracovala jsem nějakou dobu ve školství. Jsem vystudovaná učitelka. Když jsem nastoupila a žákům jsem za nedonesený domácí úkol dala jeden navíc, přišli rodiče, vykřikovali na mě, že jsem kráva a že na školu pošlou inspekci," popsala svou zkušenost čtenářka Aktuálně.cz Jarka.

Ministr Josef Dobeš jako jednu z cest, jak zlepšit výsledky dětí, označil zlepšení společenské prestiže učitelů. "Obviňuji systém, ne učitele," říká Dobeš. Podle něj dnešní děti jako by nechtěly ničeho dosáhnout. "Děti jsou málo ambiciózní. Ve třídách jsou uznávány děti, které se neučí, ne ty aktivní, které chtějí něco dělat."

Vyzkoušejte test gramotnosti, ve kterém děti neuspěly

Studie dokládá, že za uplynulých deset let se kázeň ve školách zhoršila. Téměř šestatřicet procent patnáctiletých uvedlo, že v hodinách češtiny, je naprosto běžné, že děti neposlouchají, co učitel vykládá. To je o jedenáct procent víc než v roce 2000. Průměr zemí OECD je 28 procent.

V podobných hodnotách se pohybují i další prohřešky: ve třídě je hluk, pracovat se začíná až dlouho po začátku hodiny, učitelé dlouho čekají, než se žáci utiší. 

 

Právě se děje

Další zprávy