Čas změny, volá ČSSD a cítí šanci vyhrát volby

4. 9. 2008 19:22
Strana sází na protireformní nálady Čechů
Jiří Paroubek na mítinku v Ostravě
Jiří Paroubek na mítinku v Ostravě | Foto: Petr Sznapka

Praha - Megashow s oranžovými růžemi, tak odstartovala ČSSD v Brně svoji kampaň pro kraje a senát.

Sociální demokraté, kteří se rozhodli pro nejdražší kampaň svých dějin, rozjeli krajské kampaně v lidoveckém kraji a se slovenskou skupinou Team.

Nechybělo třináct lídrů a Jiří Paroubek ani velké sliby a burcování voličů. ČSSD ví, že pro její úspěch je naprosto klíčové, aby k volbám nalákala co nejvíc lidí.

Čtěte také: ČSSD chystá nejdražší kampaň svých dějin

Poplatky, reforma - hlavní téma pro opozici

Největší opoziční strana, která se netají tím, že tyto volby hodlá vyhrát za každou cenu, sází především na kritiku vlády Mirka Topolánka, nikoliv kritiku vedení krajů. A s tím spojené negativní ohlasy lidí na reformu zdravotnictví a především poplatky u lékařů.

"I v krajských volbách, kde by se dalo předpokládat, že by kandidáti měli používat regionální témata, se projevuje prosazování témat z parlamentních voleb, a ta hrají důležitou roli," říká politolog Pavel Šaradín z olomoucké Univerzity Palackého, který je autorem publikace Teorie voleb druhého řádu.

"Opoziční strany už mají zkušenost s názory lidí na vládní reformu a poplatky, že nebyla dobře připravena, domyšlená. To je velmi silná karta. A privatizace nemocnic s tím souvisí," míní Šaradín.

Také KSČM ve své kampani vsadila na kritiku Topolánkova reformního balíku.

Čtěte: Lídři ČSSD slíbí ordinace bez poplatků, ale jen někde

Naopak stavba amerického radaru a odpor proti němu je v kampani ČSSD upozaděn. "Je to logické, protože zahraničně-politická témata nikdy nepatří na čelní místa," vysvětluje politolog.

Volební hesla z analýz

Sociální demokraté ve své kampani osloví voliče odborně zjišťovanými hesly. Předseda Paroubek je známý tím, že využívá průzkumy veřejného mínění. A právě ty už při sněmovních volbách straně napověděly, že musí do svých sloganů zapojit slova jako "jistoty" či "prosperita", a hlavně "změna".

Na stejná slova vsadí ČSSD i letos. Jen je vloží do jiných vět. Na oranžovém pozadí se objevují slogany: "Šance dětem, zajištěná rodina, stáří s jistotou." Nebo také: "Změna pro kraje", "Naděje pro republiku", "Nestačí fandit, přijďte k volbám".

Poprvé z role opozice

Sociální demokraté chystali kampaň pro krajské volby vůbec poprvé z pozice opoziční strany.

I proto není divu, že v ní použili kritiku vlády. Ostatně totéž proti nim využívali v minulých krajských i evropských volbách lidé z ODS, když hlásali: "Vyřiďte si účty s touto vládou."

"ODS má typ voliče, který chodí k volbách. Sociální demokraté musí přitáhnout lidi k volbám, aby využili svého náskoku v průzkumech i protireformní nálady konzervativní veřejnosti. Účast je závislá nejen na vedení kampaně, ale roli může hrát i to, jaké bude počasí," vysvětluje politolog Šaradín.

"ČSSD má ale všechny triumfy v rukou. Záleží jen na ní, jak osloví zklamané a nespokojené voliče," dodává.

A jak to vidí sami sociální demokraté? "Máme šanci na několik hejtmanů," nechce upřesnit předseda Paroubek. Na rozdíl od Jiřího Čunka, který říká rovnou, že jeho lidovci si troufají získat hned dvě hejtmanská křesla - v Brně a v Pardubicích.

Hlavním cílem je ale porazit ODS, vládnoucí dosud v krajích, jako předzvěst vítězství v budoucích parlamentních volbách.

Čtěte: Paroubek: V krajích můžeme jít do koalice i s komunisty

Šance určily kampaň

Bombastická kampaň, do které by ČSSD podle některých odhadů mohla investovat až 70 milionů korun, je jedním ze strategických tahů. Podle odborníků ale může přinést úspěch.

Sociální demokracie v posledních průzkumech veřejného mínění vede nad vládní ODS téměř o deset procent.

"Počítáme s výdaji mezi 50 až 70 miliony korun. Většina financí půjde z centra a krajů, část prostředků si platí kandidáti sami a zhruba deset procent získáme od sponzorů," řekl Aktuálně.cz volební manažer Jaroslav Tvrdík.

Přesné vyúčtování kampaně strana slibuje do měsíce či dvou po volbách. S půjčkou na ni nepočítá, stejně jako další parlamentní strany - ODS či lidovci.

Krajská kampaň ČSSD
Krajská kampaň ČSSD | Foto: Petr Sznapka

Zatímco Topolánkova strana odhaduje svoje výdaje na více než 60 milionů, lidovci přiznali, že ze svého centrálního rozpočtu si mohou dovolit vydat na kampaň jen něco přes tři miliony korun.

Zelení dají do agitace na krajské volby 13 milionů a na kampaně svých senátorů přispějí třemi miliony korun.

 

Právě se děje

Další zprávy