Praha - Ministr životního prostředí Martin Bursík chystá "zelenou" revoluci ve vozovém parku ministerstev a dalších úřadů.
Chce, aby do konce roku 2013 až čtvrtina státních aut jezdila na ekologický pohon nebo vypouštěla minimum emisí. S výměnou starých aut za ekologická by se mělo začít už příští rok.
Počítá s tím Program obměny vozového parku veřejné správy za "čistá" vozidla, který dokončilo Bursíkovo ministerstvo a nyní čeká na reakce ostatních státních institucí. Jelikož rámcovou představu, jak ozelenit státní auta, odsouhlasila už před rokem vláda, je pravděpodobné, že i letos kabinet na Bursíkův plán kývne - byť třeba v pozměněné podobě.
Automobilismus patří k největším znečišťovatelům ovzduší i klimatu a Bursík chce, aby šel stát příkladem a začal s radikální obměnou neekologických vozidel. "Státní správa by měla jít příkladem, aby nákupem pro svoji potřebu povzbudila trh s "čistými" auty," stojí v návrhu, který má Aktuálně.cz k dispozici.
První rok pět tisíc aut
Bursíkův program počítá s tím, že by se do programu mohly dobrovolně připojit i krajské úřady a radnice. Stát totiž jezdí se zhruba 19,5 tisíce vozidly, spolu s veřejnou správou to je ovšem zhruba 100 tisíc aut.
Ministerstvo životního prostředí předpokládá, že příští rok by si státní a veřejné instituce mohly pořídit prvních pět tisíc aut s šetrným pohonem. Cílového stavu - 25 tisíc čistých vozidel z celkem 100 tisíc osobních a lehkých nákladních aut - by se mělo dosáhnout do 1. ledna 2014. Půjde o takzvanou přirozenou výměnu. Vysloužilé státní vozy by nahradily nové, ekologické. Bezmála tři čtvrtiny aut státní správy jsou totiž starší než čtyři roky.
"Nákup nových vozidel by měl probíhat v rámci předepsané obměny vozového parku," uvádí se v dokumentu. Kromě aut na stlačený zemní plyn nebo na hybridní pohon počítá program i s tím, že by si úřady mohly pořizovat i vozidla na čistý benzin a naftu, ovšem s nízkými emisemi oxidu uhličitého.
- Čtěte dále: Kupte si nové kamiony, vyzvala vláda dopravce
Podle analýzy ministerstva životního prostředí je vozidel všech ekologických kategorií na trhu několik desítek. U malých aut jich je 39, přičemž nejvíce jich nabízí Citroen a Fiat. Vozidel střední třídy jich je dokonce padesát, největší zastoupení má Renault. Velkých osobních aut je 53, přičemž v této kategorii dominuje Ford.
Uspoří se na benzinu i na emisích
Ekologická auta jsou ovšem dražší. Pokud chce výrobce dosáhnout v roce 2012 limitu 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr jízdy, odhadují se zvýšené výrobní náklady na jeden vůz o 832 euro. Konečný zákazník ovšem zaplatí až o 1,2 tisíce euro více.
Jenže: Vyšší cena bude kompenzována úsporou na benzinu. Ekologická auta jsou totiž úspornější, takže lze ročně ušetřit desítky milionů korun.
"Při ceně 30 korun za litr bude úspora nákladů za palivo ve výši 57 milionů korun za první rok. V dalších letech to bude odpovídající násobek této částky," uvádí se v dokumentu ministerstva životního prostředí.
Uspoří se ovšem i škodlivé látky ve výfukových plynech. Jen oxidu uhličitého by měly státní auta vypustit během pěti let o bezmála 24 tisíc tun. To není mnoho, takové množství vypustí ze svého komína teplárna nebo malá továrna.
Bez veřejnosti se nepůjde
Ministerstvo životního prostředí ovšem neskrývá, že hlavním smyslem je přimět firmy a lidi, aby si také začali kupovat šetrnější vozidla. Státních aut je totiž jen zhruba půl procenta z celkového počtu registrovaných vozidel v republice.
"Pokud veřejnost nebude následovat, nelze považovat program za dostatečně úspěšný," uvádí se v dokumentu. V porovnání se starými zeměmi Evropské unie je v zemi ještě málo aut a také průměrná vzdálenost, kterou Češi ujedou v autě, je menší. Z tohoto důvodu ministerstvo předpokládá další nárůst automobilismu.
Bursíkův úřad proto chystá kampaň pro podporu ekologicky šetrnějších vozidel. "Mediální prezentace programu je klíčem k jeho úspěšnosti," odhaduje ministerstvo životního prostředí.