Okruh po čtvrt roce: rekordní výdělky i kolapsy dopravy

Veronika Skálová Veronika Skálová
20. 12. 2010 18:43
Na mýtném se ve všední den vybere na okruhu i milion korun.
Za slunečného počasí doprava na okruhu funguje, potíže začaly s příchodem zimy. Ilustrační foto.
Za slunečného počasí doprava na okruhu funguje, potíže začaly s příchodem zimy. Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Druhá nejvýnosnější silnice v Česku, ale také bezkonkurenčně ta nejdražší. Nový pražský okruh, který mohou řidiči využívat přesně čtvrt roku, si za tři měsíce od otevření vydělal na mýtném na necelých 50 metrů své délky.

Podle systému MYTO CZ se na mýtném na pražském okruhu vybralo od 20. září, kdy byl slavnostně otevřen, 68 milionů korun, ve všední dny proudí to je až milion korun za den. Jeden kilometr okruhu však vyšel v přepočtu na 1,38 miliardy korun.

Nejdražší silnice v Česku navíc není bez nedostatků, jak se ukázalo po příchodu zimního počasí. Kamiony, které zisk do státní pokladny přinášejí, měly na okruhu potíže nejen při kalamitě, ale i při následném mrazivém počasí. Doprava kvůli namrzlé silnici v tunelech a na mostech několikrát zkolabovala.

"Vyzvali jsme ministra dopravy, aby prověřil, zda je kvalita zhotovení a údržba silnice odpovídají potřebám provozu na okruhu," uvedl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Potíží, které zimní počasí na okruhu způsobilo, si jsou vědomi i na ministerstvu dopravy. „V průběhu ročního zkušebního provozu je třeba zjistit, zda časté nehody kamionů jsou důsledkem systémové chyby či problémů s údržbou," uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Každá dopravní stavba podle něj prochází standardně kontrolou, zda splňuje očekávání. V rámci tohoto hodnocení se ministerstvo zaměří na signalizaci i údržbu okruhu.

Část kamionů chce na Barrandov

Komplikace související s počasím ale nejsou jedinou výtkou, kterou autodopravci k 23 kilometrů dlouhému okruhu mají.

"S novým pražským zastupitelstvem chceme jednat o tom, aby pro část tranzitní dopravy zpřístupnilo barrandovský most. Dopravci, kteří míří do Prahy od Mladé Boleslavi či od Hradce Králové po okruhu ujedou třikrát delší vzdálenost než právě přes Barrandov. To představuje zhruba 40 procent tranzitní přepravy, což by podle našeho názoru tento úsek zvládl bez potíží," dodal Martin Felix.

V uplynulém měsíci byla nákladní doprava z okruhu přes barrandovský most několikrát odkloněna právě kvůli kolapsu v důsledku počasí. Tím však vznikly další potíže, protože silnice na Barrandov procházela rekonstrukcí.

Pražské dopravě však i tak nový okruh ulevil a zjednodušil cestu z dálnice D5 na dálnici D1. Zisk z mýtného navíc tvoří téměř čtyři procenta z vybraného mýtného, ačkoliv co do délky představuje pouze dvě procenta zpoplatněných silnic.


 

Právě se děje

Další zprávy