Praha - Jméno Karel Míšek většině Čechů mnoho neřekne, jeho práci ale zná každý. Navrhl logo Besipu, České filharmonie nebo společnosti Metrostav. Právě s tímto stavebním kolosem se výtvarník a vysokoškolský pedagog pustil do soudní bitvy, protože se mu nelíbí, jak s jeho dílem zachází.
A nejde jen o logo, ale o celý vizuální styl, který zahrnuje třeba i celý speciálně vytvořený řez písma, který zahrnuje celou abecedu.
Metrostav v roce 2006 původní styl předělal za účasti jiného grafického designéra. Teď používá další odlišná písma i jiné barvy než původní bílou a červenou, a to v kombinaci s původními Míškovými nápady. To autor není schopen přenést přes srdce.
"To je kompletní autorské dílo. Jde o písmo, barvy, které něco vyjadřují. To všechno o společnosti něco říká, bylo to promyšleno a vytvořeno s nějakým záměrem. Vytvářel jsem kompletní vzhled společnosti včetně takových věcí jako je vzhled aut, pracovních overalů," vysvětluje Míšek svůj pohled na věc. Metrostav podle něj jeho dílo dehonestuje a parazituje na něm.
Metrostav: Máme na to smlouvu
V prvním kole soudu neuspěl. Teď mu ale dal Vrchní soud v Praze zčásti za pravdu a původní, pro Míška nepříznivý rozsudek zrušil.
Společnost Metrostav se brání tím, že s výtvarníkem podepsala smlouvu, která ji opravňuje používat Míškovu práci, jak uzná za vhodné.
"Ve smlouvě je zakotveno jak užití díla, tak užití jednotlivých prvků. Smlouva tak opravňuje i k tomu kombinovat například logo s jinými autorskými díly," vysvětlil před vrchním soudem v Praze právní zástupce Metrostavu František Vyskočil, proč nevidí problém v tom, že původní vzhled firmy "překreslil" jiný autor.
Musí rozhodnout znalec
Podle soudkyně pražského vrchního soudu Romany Vostrejšové se ale umělec, byť ve smlouvě a za peníze, nemůže díla úplně zříci.
"Osobnostních autorských práv se autor vzdát nemůže," uvedla předsedkyně senátu Vostrejšová. Mezi klíčová osobnostní autorská práva přitom patří právě rozhodování autora o změně nebo zásahu do jeho díla.
Zda Metrostav zasáhl do Míškovy práce tak, že byla porušena její integrita, musí podle ní rozhodnout nezávislý soudní znalec.
Míšek u soudu žádá, aby Metrostav předělané propagační materiály a další věci odstranil a přestal používat. Jako kompenzaci žádá jeden a půl milionu korun.
"Změny, které Metrostav udělal, původní dílo dehonestují. Částka, kterou žádáme, není rozhodně nijak nadsazená. V roce 2004 byla hodnota vizuálního stylu Metrostavu oceněna na dvě stě milionů korun," doplňuje Míškův advokát Antonín Janák.