Autor loga Metrostavu giganta žádá: Neničte mé dílo

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
3. 4. 2011 14:35
Výtvarník Karel Míšek se soudí s Metrostavem o autorská práva. Chce půldruhého milionu
Foto: Jan Langer

Praha - Jméno Karel Míšek většině Čechů mnoho neřekne, jeho práci ale zná každý. Navrhl logo Besipu, České filharmonie nebo společnosti Metrostav. Právě s tímto stavebním kolosem se výtvarník a vysokoškolský pedagog pustil do soudní bitvy, protože se mu nelíbí, jak s jeho dílem zachází.

A nejde jen o logo, ale o celý vizuální styl, který zahrnuje třeba i celý speciálně vytvořený řez písma, který zahrnuje celou abecedu.

Metrostav v roce 2006 původní styl předělal za účasti jiného grafického designéra. Teď používá další odlišná písma i jiné barvy než původní bílou a červenou, a to v kombinaci s původními Míškovými nápady. To autor není schopen přenést přes srdce.

"To je kompletní autorské dílo. Jde o písmo, barvy, které něco vyjadřují. To všechno o společnosti něco říká, bylo to promyšleno a vytvořeno s nějakým záměrem. Vytvářel jsem kompletní vzhled společnosti včetně takových věcí jako je vzhled aut, pracovních overalů," vysvětluje Míšek svůj pohled na věc. Metrostav podle něj jeho dílo dehonestuje a parazituje na něm.

Metrostav: Máme na to smlouvu

V prvním kole soudu neuspěl. Teď mu ale dal Vrchní soud v Praze zčásti za pravdu a původní, pro Míška nepříznivý rozsudek zrušil.

Výhradně Míškův typický řez písma už Metrostav nepoužívá
Výhradně Míškův typický řez písma už Metrostav nepoužívá | Foto: http://www.carnehl-vladyka.cz/

Společnost Metrostav se brání tím, že s výtvarníkem podepsala smlouvu, která ji opravňuje používat Míškovu práci, jak uzná za vhodné.

"Ve smlouvě je zakotveno jak užití díla, tak užití jednotlivých prvků. Smlouva tak opravňuje i k tomu kombinovat například logo s jinými autorskými díly," vysvětlil před vrchním soudem v Praze právní zástupce Metrostavu František Vyskočil, proč nevidí problém v tom, že původní vzhled firmy "překreslil" jiný autor.

Musí rozhodnout znalec

Podle soudkyně pražského vrchního soudu Romany Vostrejšové se ale umělec, byť ve smlouvě a za peníze, nemůže díla úplně zříci.

"Osobnostních autorských práv se autor vzdát nemůže," uvedla předsedkyně senátu Vostrejšová. Mezi klíčová osobnostní autorská práva přitom patří právě rozhodování autora o změně nebo zásahu do jeho díla.

To už je ukázka nového stylu v oranžové barvě a s prvky připomínající formáty papíru
To už je ukázka nového stylu v oranžové barvě a s prvky připomínající formáty papíru | Foto: www.metrostav.cz

Zda Metrostav zasáhl do Míškovy práce tak, že byla porušena její integrita, musí podle ní rozhodnout nezávislý soudní znalec.

Míšek u soudu žádá, aby Metrostav předělané propagační materiály a další věci odstranil a přestal používat. Jako kompenzaci žádá jeden a půl milionu korun.

"Změny, které Metrostav udělal, původní dílo dehonestují. Částka, kterou žádáme, není rozhodně nijak nadsazená. V roce 2004 byla hodnota vizuálního stylu Metrostavu oceněna na dvě stě milionů korun," doplňuje Míškův advokát Antonín Janák.  

 

Právě se děje

Další zprávy