Bém odmítl, že lhal o Blance. Selhali noví radní, řekl

Kateřina Eliášová
8. 2. 2011 20:34
Tunel Blanka se prodraží o 10 miliard, připustil primátor Svoboda
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pražští radní pátrají po tom, kdo může za prodražení tunelu Blanka. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v neděli řekl, že cena stavby může být až o 10 miliard vyšší.

O dva dny později vedení Prahy připustilo, že při stavbě tunelu selhala kontrola, stejně jako to, že zastupitelé nedostávali v minulém volebním období pravdivé údaje o ceně výstavby.

"Selhala kontrola, za kterou byl zodpovědný odbor městského investora. Kdyby odbor fungoval dobře, tak bychom se tyto informace o prodražení dozvěděli dříve," postěžoval si primátor.

"Po celé volební období jsme byli ujišťováni primátorem Pavlem Bémem, že stavba by měla být dokončena v roce 2012. A také, že nebudou překročeny náklady na celý tunelový komplex Blanka. Zastupitelé byli tedy systematicky uváděni v omyl," tvrdí radní pro dopravu Karel Březina (ČSSD), který za minulé vlády seděl v opoziční lavici.

Prohlášení Pavla Béma

Stavba tunelu Blanka navzdory mimořádným událostem běžela podle časového harmonogramu a ve smluvně vázaných nákladech. Jediným vícenákladem byla nařízení Báňského úřadu o změně ražby po posledním propadu u Prašného mostu. Tuto skutečnost jsem ani jako primátor nemohl ovlivnit. Prodloužení výstavby tunelového komplexu vnitřního městského okruhu považuji za fatální selhání nového politického vedení města. Každý den navíc je obrovským zásahem do života stovek Pražanů. Natož pak měsíc, či dokonce rok. Slova náměstka Karla Březiny pouze potvrzují jeho nekompetentnost vyrovnat se nejspíše s nejtěžším rezortem - dopravou. Slova primátora Bohuslava Svobody nebudu komentovat, protože je zjevné, že mu schází relevatní informace. Obávám se, že současné vedení pražské radnice si poněkud alibisticky zjednodušuje siatuaci odvoláváním se na "bývalé vedení" města. Je mi to až trapné připomínat, ale dodám, že to "bývalé" vedení hospodařilo s vyrovananým rozpočtem, narozdíl od současného vedení splácelo dluhy a drželo njvyšší investiční tempo za posledních padesát let. Náklady na výstavbu Blanky zvládalo bez půjčeného kapitálu, veškeré stavební práce uhradilo. Proč to nejde nyní?

Bém připustil jediné potřebné vícenáklady, a to v důsledku změny způsobu ražby, jak to požadoval po propadu půdy nad tunelem Báňský úřed. "Prodloužení výstavby Blanky považuji za fatální selhání nového politického vedení města," vzkázal v sms zprávě z dovolené. "Slova náměstka Březiny pouze potvrzují jeho nekompetentnost vyrovnat se nejspíše s nejtěžším rezortem, tedy dopravou," dodal.

Stavba tunelu se zpozdí

Při pátrání po viníkovi prodražení narazili radní na seznam asi 50 položek, u kterých se cena během stavby navýšila. Teď chtějí vědět proč a kdo je za to zodpovědný.

Tunel měl původně stát 27 miliard, dosud se podle Svobody prostavělo asi 18 miliard a celková cena by se mohla vyšplhat až na 37,1 miliardy Kč.

Třeba stavba Trojského mostu měla stát původně 400 milionů korun, ale změna mostní konstrukce a další nové požadavky cenu zvýšily o 720 milionů korun. Celkově se stavební práce prodražily o 5 miliard, technologie o více než miliardu a další půlmiliardu by měla Praha zaplatit za další náklady.

"Budeme jednat se zhotovitelem stavby (Metrostav - pozn. red.) a snažit se, abychom navýšení minimalizovali," uvedl Svoboda. Už teď město ví, že se stavba zpozdí, primátor mluvil o začátku roku 2014.

Selhal úředník, co už na radnici není

Za stavbu byl zodpovědný magistrátní odbor městské investora, který vedl donedávna vlivný úředník Jiří Toman. Vedení města jej v lednu odvolalo. Noví radní teď požadují, aby odbor každou položku, u které se cena zvýšila, zdůvodnil.

"Je možné, že se nakonec ukáže, že bylo vše v pořádku," řekl Svoboda.

Ani Toman není na svém mobilním telefonu dostupný, Aktuálně.cz se nepodařilo získat jeho stanovisko.

Tunel Blanka, který je součástí severozápadního úseku městského okruhu, měl původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy za technologie. Dalších 1,58 miliardy měly podle smluv stát inženýrská a projektová činnost, geologický či archeologický průzkum nebo výkup pozemků.

 

Právě se děje

Další zprávy