Praha - Armáda chce nakoupit asi 16 nových víceúčelových vrtulníků.
K akvizici má dojít mezi roky 2016 a 2020. Nové helikoptéry mají ve vojenském letectvu nahradit dosluhující bojové vrtulníky Mi-24 a Mi-35, stejně jako záchranářské stroje Sokol.
Před generálním štábem to uvedl jeho náčelník Petr Pavel. Vojsko se podle něj poohlíží po vrtulnících v o něco nižší třídě, než do jaké patří legendární americké blackhawky.
Velení armády nechce nahrazovat zastaralé bojové vrtulníky novými válečnými stroji. Podle náčelníka štábu jsou současné bojové helikoptéry příliš nákladné.
"Chceme jít radši cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků," řekl Pavel. Nové stroje by tak měly být schopny převážet vojáky, účastnit se bojů i sloužit k naléhavé zdravotnické evakuaci zraněných.
Pavel nechtěl upřesnit, jaké stroje má armáda v hledáčku. Uvedl však, že existuje zhruba šest výrobců, kteří podobné víceúčelové vrtulníky vyrábí. "Těch 16 vrtulníků by mělo pokrýt potřeby armády, které v té době budou," dodal generál.
Ruské bojové vrtulníky Mi-24 a Mi-35 vojenští letci opustí v letech 2016 až 2018.
Staré vrtulníky už vojáci nebudou udržovat
"Poté už nepředpokládáme jejich udržování ve výzbroji, protože jejich generálky a provoz by nás stály peníze, které prostě nejsme schopni na to vydávat," řekl Pavel.
V případě sokolů pak generální oprava jednoho stroje stojí ministerstvo obrany tolik, co generálka dvou dopravních helikoptér Mi-17.
O koncepci rozvoje armádního letectva informoval loni v srpnu deník Insider.
Vize vojáků obsahovala dva brazilské velkokapacitní letouny KC 390 Embraer. Dvoučlennou flotilu Airbusů A-319 JC v luxusním provedení by doplnil další A-319, ovšem již bez koupelny a VIP salonku.
Sestavu by doplnila dvanáctka víceúčelových helikoptér pokročilé generace západní provenience, kterým by sekundovalo šestnáct ruských dopravních vrtulníků Mi-171Š. Dva sovětské proudové stroje Jak-40 z kbelské vládní letky by nahradil již zmíněný třetí airbus.
O koncepci se strhla diskuse
Zástupce náčelníka generálního štábu Bohuslav Dvořák loni přiznával, že se kolem koncepce ve velení armády strhla obrovská diskuse.
Armáda chce nadále provozovat leteckou záchrannou službu mimo jiné proto, že na ní může "naživo" cvičit své lékařské specialisty pro zdravotnickou evakuaci. Bez ní se vojsko neobejde například v zahraničních bojových operacích.
V rámci programu MEDEVAC také podobní lékaři vozí do České republiky těžce zraněné pacienty z jiných zemí. Naposledy se tak do Prahy dostali Ukrajinci, kteří utrpěli poranění při protivládních demonstracích.
Podle Pavla nechtějí vojáci kupovat velké bojové vrtulníky, jako jsou třeba americké Apache. "Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (těchto) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo," uzavřel Pavel.