Magdalena Synková
30. 5. 2023 17:09
Téměř 1800 rodičů podepsalo na internetu petici, která je adresovaná ministru školství, ústřednímu školnímu inspektorovi a školskému ombudsmanovi. Chtějí, aby učitelé zadávali domácí úkoly, které jsou pouze dobrovolné, nikoliv povinné. Aktuálně.cz se proto zeptalo učitelů a ředitelů škol, jak úkoly dávají oni a jak je hodnotí.
Daniel Pražák, učitel Základní školy Strossmayerovo náměstí a finalista Global Teacher Prize 2022
V současné době učím přírodopis a dějepis. Klasické domácí úkoly jsou v těchto předmětech až nadbytečné. Něco jiného ale je, pokud dávám žákům dobrovolnou možnost pracovat s rozšiřujícími materiály, případně dalšími tématy, na která v hodinách není tolik času, a žáci se jim dobrovolně věnují ve svém volném čase.
Přál bych si, abychom byli vzdělávacím systémem, kde se veškeré učení související se školou děje pouze ve škole a zde také práci vyhodnocujeme a dáváme k ní podporu. Pokud to tak není, záleží bohužel často na základní škole, na schopnostech rodičů a zázemí dítěte. A to není příliš fér.
Domácí úkoly neznámkuji a ani jsem v minulosti neznámkoval. Ze vzpomínek mi přišel zajímavý přístup mého matikáře, který penalizoval neodevzdané domácí úkoly, ale na konci čtvrtletí umožnil "smazání" tohoto poklesku tím, že člověk spočítal obsáhlejší baterii odpovídajících příkladů - a tím se ostatně dovzdělal.