Je podle vás trest 15,5 roku adekvátní?
To se velice těžko posuzuje. Obecně jako psychologovi mi ten trest připadá, že je trochu moc exemplární. A jako psycholog nemůžu být přítelem exemplárních trestů. V každém případě trestný čin to je, potrestán musí být.
Subjektivně mi to připadá vysoké, ale já ten případ znám jako všichni ostatní pouze z televize, neznám skutkovou podstatu těch věcí. Podstatné je spíše to, že samotné tresty nic nevyřeší, na lidi je potřeba výchovně působit.
Myslíte, že právě takový exemplární trest může být varováním pro ostatní?
Já o tom nejsem přesvědčený. Pro normální lidi to vypadá jako varování, ale bohužel v naší populaci je nějaké to promile patologických lidí, kteří tohle vůbec neberou v úvahu. Ale samozřejmě je to hrozně těžké posuzovat obecně.
Člověk je individuum a každý případ se musí posuzovat člověk od člověka. Je otázka, co tam všechno bylo a nebylo, z čeho soud vycházel, jaké měl argumenty. Nezáleží na tom, jestli je to jaguar, mercedes, nebo škodovka, je to o lidech a jejich osobnostech.
Takže nemyslíte, že by to nějak odradilo ostatní řidiče od agresivního chování?
Určitě to nějaký výchovný charakter má, ale z hlediska psychologie, etiky a morálky si myslím, že se každý trestný čin má posuzovat trestní sazbou, která je pro ten trestný čin obvyklá. Jestli je tohle obvyklé nebo správné, nejsem schopen plně posoudit, nejsem právník.
Podle policejních statistik za posledních pět let přibývá podobných nehod, kdy agresivní řidiči vytlačují ostatní z vozovky nebo na svodidla. Proč se agresivita na silnicích zvyšuje?
Já si nemyslím, že se agresivita zvyšuje, ona vždycky ve společnosti byla, možná se akorát trochu více projevuje. A policie to možná více sleduje, a proto se ta statistika zvyšuje. Spousta řidičů se ale začíná chovat daleko ukázněněji, a tady vidím obrovský prostor pro využití skrytého dozoru policie, který podle mě může být velmi efektivní. Další psychologický moment je bezpečný odstup mezi vozidly, který se u nás moc nedodržuje. Pokud je bezpečný odstup, nemůže dojít v podstatě k žádné agresivitě.
Tady jde vidět rozdíl, pokud se podíváme do zahraničí. Například já jsem v rámci výzkumu jezdil jako řidič kamionu, když mě zastavili v Německu. Měl jsem na tachometru 95 km/h, ale jen zvedli varovný prst a nic víc z toho nebylo. Za mnou jel kolega ze Slovenska, tachometr měl jako z učebnice na 80 km/h, ale ukázali mu fotku z mostu, že je nezajímá, že jel 80, ale že jel navěšený za druhým kamionem.
Co je podle vás největší problém českých řidičů?
To, že nemají informace. Mají malou dopravní výchovu. Někdo udělá řidičák a spoustu let nemá žádnou novou informaci. Začne třeba trochu padat sníh, je trochu mlha a všichni si zapnou zadní mlhová světla. Oni jsou subjektivně přesvědčeni, že jednají bezpečně, ale opak je pravdou. Mlhové světlo se používá trvale, až pokud je viditelnost nižší než 50 metrů, do té doby zapnu mlhovku, srovnám rychlost a vypnu ji. Protože toho řidiče za mnou tím oslňuji. A podobně.
Řešení tedy vidíte v prevenci a výchově řidičů?
Určitě, prevence a výchova je důležitá. Já si nemyslím, že by čeští řidiči byli horší nebo hloupější než ostatní, ale oni mají málo informací. Dneska není jiná cesta než veřejné sdělovací prostředky, třeba veřejnoprávní televize by měla daleko víc dávat pořady o bezpečnosti silničního provozu, o tom, jak se chovat, a to v lukrativních vysílacích časech. Ale to se týká samozřejmě i novin, rádia. Lidem všechno nepřikážete, oni na to musí přijít sami.