Ne vždy cestováním vlakem ušetříte. Mapa ukazuje, kam je levnější letět

Michal Janko Jiří Kropáček Michal Janko, Jiří Kropáček
26. 7. 2024 15:52
Součástí plánování dovolené nebo víkendových pobytů po Evropě je i rozhodování, jak se do vybrané destinace vypravit. Nejrychlejší je to letadlem a v pěti případech dokonce i nejlevnější. Redakce Aktuálně.cz srovnala ceny zpátečních jízdenek a letenek z Prahy do třiceti evropských metropolí.
Foto: Shutterstock

Za částku odpovídající jedné průměrné mzdě lze veřejnou dopravou navštívit většinu evropských metropolí. Člověk by na to ale potřeboval alespoň tři měsíce prázdnin a cestováním by proseděl desítky hodin v kuse. Například zpáteční cesta z Prahy do řecké Soluně se dá vlakem pořídit za méně než šest tisíc korun, trvá ale více než dva dny a je během ní potřeba osmkrát přesedat.

Kam chcete jet:

Vlak a autobus představují zajímavou alternativu k létání zejména při cestě do Německa, Dánska, zemí Beneluxu, ale i Francie, Itálie a zemí západního Balkánu. Například do Hamburku vlak dorazí z Prahy za méně než sedm hodin a zpáteční jízdenka se dá pořídit za osmnáct stovek.

Dva dny vsedě

Po nástupu nízkorozpočtových aerolinek ubyly vlaky vydávající se na stovky kilometrů dlouhé cesty. Zmizely například přímé rychlíky, které ještě na začátku tisíciletí spojovaly Prahu s dánským Aarhusem, rumunskou Bukureští nebo černohorským Barem. Zanikla i většina nočních spojů na Slovensko. Nyní se noční cestování pokoušejí obnovit zejména rakouské ÖBB, na konci letošního března pak vypravila svůj první vlak z Prahy do Bruselu společnost European Sleeper.

Mezi hlavní výhody vlaků patří možnost přepravit i objemnější zavazadla bez příplatku, větší soukromí při rezervaci celého kupé nebo jednolůžkové kóje, v některých spojích se lze i důstojně najíst, případně i vysprchovat.

O poznání stísněnější autobusy se paradoxně dálek nebojí. Někdejší síť linek Eurolines nahradila německá značka FlixBus. Ta před několika málo dny vyslala první autobusy na svou linku spojující polský Krakov s Varšavou, litevským Vilniusem, lotyšskou Rigou, estonským Tallinnem a finskými Helsinkami a městem Rovaniemi ležícím až u severního polárního kruhu. Nejde přitom o její nejdelší linku. Tou je totiž přímé spojení francouzského Bordeaux s rumunskou Bukureští s jízdní dobou přesahující dva dny.

Čas jsou peníze

Autobusy lákají hlavně na dostupnou cenu a jednoduchost - žádné studování tarifů národních dopravců, žádné hledání odbavovací brány. Například do chorvatského Splitu jezdí v sezoně napřímo hned několik dopravců, zpáteční jízdenka se dá pořídit i za méně než čtyři tisíce. Horší je to v případě destinací, kam je nutné přestupovat. Mezi další nevýhody autobusů patří dlouhé jízdní doby závislé na provozu spojené s nepohodlím.

Než bude Česko napojené na síť vysokorychlostních tratí, bude na vzdálenosti nad tisíc kilometrů dominovat letecká doprava. Až na výjimky, kterou představuje Berlín a Vídeň, je i se započítáním času potřebného k transferu na letiště a z něho i čekání na odbavení bezkonkurenčně nejrychlejší. V případě cest z Prahy do Londýna, Paříže, Milána, Říma a Osla je navíc i nejlevnější. Tedy jen za předpokladu, že cestující nemá velké zavazadlo. U nízkonákladových aerolinek, jako jsou Ryanair či EasyJet, se platí i za větší příruční zavazadla, cena letenky se tak může klidně i zdvojnásobit.

  Autobus Letadlo Vlak
  Autobus Letadlo Vlak
Amsterdam3156 Kč 14 hod 30 min4550 Kč 1 hod 35 min3217 Kč 11 hod 32 min
Barcelona4236 Kč 25 hod 0 min4625 Kč 2 hod 40 min5582 Kč 25 hod 6 min
Bělehrad4393 Kč 18 hod 25 min6000 Kč 3 hod 35 min2704 Kč 21 hod 33 min
Benátky4054 Kč 12 hod 55 min3325 Kč 2 hod 45 min3140 Kč 13 hod 21 min
Berlín1376 Kč 4 hod 40 min4625 Kč 4 hod 5 min1319 Kč 4 hod 15 min
Brusel2526 Kč 14 hod 15 min3475 Kč 1 hod 30 min3229 Kč 12 hod 0 min
Budapešť1564 Kč 7 hod 15 min3025 Kč 4 hod 5 min1512 Kč 6 hod 44 min
Bukurešť5047 Kč 25 hod 40 min8400 Kč 4 hod 20 min3646 Kč 26 hod 58 min
Curych2708 Kč 11 hod 0 min5700 Kč 1 hod 25 min2599 Kč 12 hod 59 min
Hamburk1766 Kč 10 hod 0 min5050 Kč 3 hod 0 min1803 Kč 6 hod 44 min
Istanbul8700 Kč 2 hod 40 min5715 Kč 47 hod 50 min
Kodaň2346 Kč 13 hod 45 min3450 Kč 1 hod 25 min3225 Kč 12 hod 12 min
Košice2054 Kč 10 hod 35 min3200 Kč 1 hod 10 min1516 Kč 8 hod 22 min
Lisabon8184 Kč 46 hod 45 min12300 Kč 5 hod 55 min
Londýn6664 Kč 28 hod 10 min3350 Kč 2 hod 5 min5778 Kč 15 hod 29 min
Madrid8442 Kč 43 hod 55 min9050 Kč 3 hod 10 min6897 Kč 41 hod 40 min
Milán3236 Kč 13 hod 5 min2400 Kč 1 hod 25 min3696 Kč 13 hod 29 min
Mnichov1687 Kč 5 hod 0 min4650 Kč 0 hod 55 min815 Kč 6 hod 3 min
Oslo7224 Kč 25 hod 0 min4950 Kč 2 hod 0 min5721 Kč 25 hod 46 min
Paříž3747 Kč 13 hod 25 min3275 Kč 1 hod 50 min3573 Kč 12 hod 15 min
Řím5594 Kč 26 hod 35 min2650 Kč 1 hod 55 min3571 Kč 15 hod 35 min
Soluň7773 Kč 35 hod 55 min6450 Kč 3 hod 10 min5721 Kč 55 hod 15 min
Split4524 Kč 16 hod 15 min5045 Kč 1 hod 45 min2713 Kč 19 hod 42 min
Stockholm5367 Kč 28 hod 40 min6400 Kč 1 hod 55 min4560 Kč 19 hod 29 min
Tirana5436 Kč 29 hod 0 min6625 Kč 1 hod 55 min
Varna6765 Kč 42 hod 50 min6750 Kč 2 hod 5 min4100 Kč 38 hod 4 min
Varšava3486 Kč 10 hod 10 min4075 Kč 1 hod 15 min1482 Kč 9 hod 18 min
Vídeň1331 Kč 4 hod 15 min5425 Kč 0 hod 50 min1183 Kč 4 hod 7 min
Vilnius3656 Kč 23 hod 17 min6663 Kč 4 hod 30 min2124 Kč 26 hod 2 min
Záhřeb3254 Kč 9 hod 45 min5650 Kč 4 hod 45 min2476 Kč 11 hod 42 min

Jak to počítáme?

Za účelem srovnání v modelovém příkladu předpokládáme jednoho dospělého cestujícího, který si v posledním červencovém týdnu kupuje zpáteční jízdenku nebo letenku na třetí týden v srpnu (12. až 18. 8. 2024). U každého dopravního prostředku určujeme cenový rozptyl, výsledná cena je pak jeho středem. Minimum a maximum cenového rozptylu v případě letenek odpovídá intervalu obvyklé ceny dle portálu Letenky Google, u autobusových jízdenek jsou to nejnižší ceny, které ukazuje vyhledávač Idos, u spojení, která nejsou v databázi Idosu, jsme využili vyhledávač FlixBus. V případě železnice čerpáme údaje o cenách z portálu Vlakem.net, a to včetně akčních cen. Ve všech případech z intervalu vyřazujeme extrémně nevýhodná spojení, jako je let například z Prahy do Berlína přes Dublin za 30 tisíc korun.

U počtu přestupů a časové náročnosti bereme údaje z nejčastějších, pro danou relaci typických spojení, opět s vynecháním extrémů, jako je spojení s několikahodinovým nočním čekáním na přestup.

 

Právě se děje

Další zprávy