Vlak a autobus představují zajímavou alternativu k létání zejména při cestě do Německa, Dánska, zemí Beneluxu, ale i Francie, Itálie a zemí západního Balkánu. Například do Hamburku vlak dorazí z Prahy za méně než sedm hodin a zpáteční jízdenka se dá pořídit za osmnáct stovek.
Dva dny vsedě
Po nástupu nízkorozpočtových aerolinek ubyly vlaky vydávající se na stovky kilometrů dlouhé cesty. Zmizely například přímé rychlíky, které ještě na začátku tisíciletí spojovaly Prahu s dánským Aarhusem, rumunskou Bukureští nebo černohorským Barem. Zanikla i většina nočních spojů na Slovensko. Nyní se noční cestování pokoušejí obnovit zejména rakouské ÖBB, na konci letošního března pak vypravila svůj první vlak z Prahy do Bruselu společnost European Sleeper.
Mezi hlavní výhody vlaků patří možnost přepravit i objemnější zavazadla bez příplatku, větší soukromí při rezervaci celého kupé nebo jednolůžkové kóje, v některých spojích se lze i důstojně najíst, případně i vysprchovat.
O poznání stísněnější autobusy se paradoxně dálek nebojí. Někdejší síť linek Eurolines nahradila německá značka FlixBus. Ta před několika málo dny vyslala první autobusy na svou linku spojující polský Krakov s Varšavou, litevským Vilniusem, lotyšskou Rigou, estonským Tallinnem a finskými Helsinkami a městem Rovaniemi ležícím až u severního polárního kruhu. Nejde přitom o její nejdelší linku. Tou je totiž přímé spojení francouzského Bordeaux s rumunskou Bukureští s jízdní dobou přesahující dva dny.
Čas jsou peníze
Autobusy lákají hlavně na dostupnou cenu a jednoduchost - žádné studování tarifů národních dopravců, žádné hledání odbavovací brány. Například do chorvatského Splitu jezdí v sezoně napřímo hned několik dopravců, zpáteční jízdenka se dá pořídit i za méně než čtyři tisíce. Horší je to v případě destinací, kam je nutné přestupovat. Mezi další nevýhody autobusů patří dlouhé jízdní doby závislé na provozu spojené s nepohodlím.
Než bude Česko napojené na síť vysokorychlostních tratí, bude na vzdálenosti nad tisíc kilometrů dominovat letecká doprava. Až na výjimky, kterou představuje Berlín a Vídeň, je i se započítáním času potřebného k transferu na letiště a z něho i čekání na odbavení bezkonkurenčně nejrychlejší. V případě cest z Prahy do Londýna, Paříže, Milána, Říma a Osla je navíc i nejlevnější. Tedy jen za předpokladu, že cestující nemá velké zavazadlo. U nízkonákladových aerolinek, jako jsou Ryanair či EasyJet, se platí i za větší příruční zavazadla, cena letenky se tak může klidně i zdvojnásobit.
Autobus | Letadlo | Vlak | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Autobus | Letadlo | Vlak | ||||
Amsterdam | 3156 Kč 14 hod 30 min | 4550 Kč 1 hod 35 min | 3217 Kč 11 hod 32 min | |||
Barcelona | 4236 Kč 25 hod 0 min | 4625 Kč 2 hod 40 min | 5582 Kč 25 hod 6 min | |||
Bělehrad | 4393 Kč 18 hod 25 min | 6000 Kč 3 hod 35 min | 2704 Kč 21 hod 33 min | |||
Benátky | 4054 Kč 12 hod 55 min | 3325 Kč 2 hod 45 min | 3140 Kč 13 hod 21 min | |||
Berlín | 1376 Kč 4 hod 40 min | 4625 Kč 4 hod 5 min | 1319 Kč 4 hod 15 min | |||
Brusel | 2526 Kč 14 hod 15 min | 3475 Kč 1 hod 30 min | 3229 Kč 12 hod 0 min | |||
Budapešť | 1564 Kč 7 hod 15 min | 3025 Kč 4 hod 5 min | 1512 Kč 6 hod 44 min | |||
Bukurešť | 5047 Kč 25 hod 40 min | 8400 Kč 4 hod 20 min | 3646 Kč 26 hod 58 min | |||
Curych | 2708 Kč 11 hod 0 min | 5700 Kč 1 hod 25 min | 2599 Kč 12 hod 59 min | |||
Hamburk | 1766 Kč 10 hod 0 min | 5050 Kč 3 hod 0 min | 1803 Kč 6 hod 44 min | |||
Istanbul | 8700 Kč 2 hod 40 min | 5715 Kč 47 hod 50 min | ||||
Kodaň | 2346 Kč 13 hod 45 min | 3450 Kč 1 hod 25 min | 3225 Kč 12 hod 12 min | |||
Košice | 2054 Kč 10 hod 35 min | 3200 Kč 1 hod 10 min | 1516 Kč 8 hod 22 min | |||
Lisabon | 8184 Kč 46 hod 45 min | 12300 Kč 5 hod 55 min | ||||
Londýn | 6664 Kč 28 hod 10 min | 3350 Kč 2 hod 5 min | 5778 Kč 15 hod 29 min | |||
Madrid | 8442 Kč 43 hod 55 min | 9050 Kč 3 hod 10 min | 6897 Kč 41 hod 40 min | |||
Milán | 3236 Kč 13 hod 5 min | 2400 Kč 1 hod 25 min | 3696 Kč 13 hod 29 min | |||
Mnichov | 1687 Kč 5 hod 0 min | 4650 Kč 0 hod 55 min | 815 Kč 6 hod 3 min | |||
Oslo | 7224 Kč 25 hod 0 min | 4950 Kč 2 hod 0 min | 5721 Kč 25 hod 46 min | |||
Paříž | 3747 Kč 13 hod 25 min | 3275 Kč 1 hod 50 min | 3573 Kč 12 hod 15 min | |||
Řím | 5594 Kč 26 hod 35 min | 2650 Kč 1 hod 55 min | 3571 Kč 15 hod 35 min | |||
Soluň | 7773 Kč 35 hod 55 min | 6450 Kč 3 hod 10 min | 5721 Kč 55 hod 15 min | |||
Split | 4524 Kč 16 hod 15 min | 5045 Kč 1 hod 45 min | 2713 Kč 19 hod 42 min | |||
Stockholm | 5367 Kč 28 hod 40 min | 6400 Kč 1 hod 55 min | 4560 Kč 19 hod 29 min | |||
Tirana | 5436 Kč 29 hod 0 min | 6625 Kč 1 hod 55 min | ||||
Varna | 6765 Kč 42 hod 50 min | 6750 Kč 2 hod 5 min | 4100 Kč 38 hod 4 min | |||
Varšava | 3486 Kč 10 hod 10 min | 4075 Kč 1 hod 15 min | 1482 Kč 9 hod 18 min | |||
Vídeň | 1331 Kč 4 hod 15 min | 5425 Kč 0 hod 50 min | 1183 Kč 4 hod 7 min | |||
Vilnius | 3656 Kč 23 hod 17 min | 6663 Kč 4 hod 30 min | 2124 Kč 26 hod 2 min | |||
Záhřeb | 3254 Kč 9 hod 45 min | 5650 Kč 4 hod 45 min | 2476 Kč 11 hod 42 min |
Jak to počítáme?
Za účelem srovnání v modelovém příkladu předpokládáme jednoho dospělého cestujícího, který si v posledním červencovém týdnu kupuje zpáteční jízdenku nebo letenku na třetí týden v srpnu (12. až 18. 8. 2024). U každého dopravního prostředku určujeme cenový rozptyl, výsledná cena je pak jeho středem. Minimum a maximum cenového rozptylu v případě letenek odpovídá intervalu obvyklé ceny dle portálu Letenky Google, u autobusových jízdenek jsou to nejnižší ceny, které ukazuje vyhledávač Idos, u spojení, která nejsou v databázi Idosu, jsme využili vyhledávač FlixBus. V případě železnice čerpáme údaje o cenách z portálu Vlakem.net, a to včetně akčních cen. Ve všech případech z intervalu vyřazujeme extrémně nevýhodná spojení, jako je let například z Prahy do Berlína přes Dublin za 30 tisíc korun.
U počtu přestupů a časové náročnosti bereme údaje z nejčastějších, pro danou relaci typických spojení, opět s vynecháním extrémů, jako je spojení s několikahodinovým nočním čekáním na přestup.