Bezvýsledná dieta? Vědci už ví, proč je těžké zhubnout

Jakub Novák
7. 8. 2011 18:00
Držíte-li dietu, vaše buňky se chovají jako kanibalové

New York - Diety a hladovění vedou k tomu, že se mozek, podobně jako další orgány, uchyluje k jakémusi kanibalismu. V důsledku tohoto dochází k zesilování signálu, který tělo přesvědčuje, aby se najedlo.

Studie týmu doktora Singha z Albert Einstein College of Medicine v New Yorku tak vysvětluje, proč je mnohdy tak náročné dietu vydržet.

Buněčný kanibalismus

Co se tedy v těle děje? Jakmile organismus hladoví, začnou nervové buňky hypotalamu, zodpovědné za vnímaní hladu, stravovat části sebe samotných.

Uvolňují se mastné kyseliny, které na oplátku dále zvyšují hladinu bílkoviny, fungující jako "signál hladu".

Kruh se tak uzavře. Zároveň dojde k postupnému růstu signálu (děj označovaný jako pozitivní zpětná vazba), který se navenek projeví neodbytným a frustrujícím hladem.

Řešení se nabízí - pokusit se tento "buněčný kanibalismus" (správně označovaný jako autofagie) zablokovat. Zatím se to podařilo u myší a skutečně to vedlo k tomu, že zeštíhlely, méně jedly a více energie spálily.

Jak říká doktor Singh, chronicky zvýšené hladiny mastných kyselin v krvi, tak jako tomu je u lidí konzumujících tučná jídla, může pozměnit regulaci látkové výměny, a "spustit tak bludný kruh přejídání a pozměněné energetické rovnováhy".

Proto by mohla léčba, zaměřená na učinění člověka méně hladovým a více spalujícím energii, pomoci zejména ve vyspělých zemích, kde jsou kalorie téměř všudypřítomné a snadno dostupné.

Potencionální rizika

Před případným zavedením používání těchto látek do praxe však bude potřeba nejprve zjistit, zda zablokování tohoto procesu zároveň nezpůsobí zablokování dalších drah, třeba i s daleko horšími následky.

Význam autofagie pro buňku se totiž neomezuje pouze na reakci na hladovění, ale zahrnuje zároveň i další, zejména ochranné role. Buňka se pomocí ní zbavuje starých a poškozených částí, je součástí takzvané programované buněčné smrti (což je kontrolovaný a pro údržbu organismu nezbytný proces) a v některých typech buněk pomáhá též likvidovat různé cizorodé organismy.

Studii publikoval časopis Cell Metabolism ve svém srpnovém vydání a informace o ní přinesl server EurekAlert!.