Praha - Přehlídka vědeckých a dokumentárních filmů chce provokovat k přemýšlení. Festival Academia film se letos uskuteční v Olomouci od 15. do 20. dubna. Probíhá sice v prostorách Palackého univerzity a část publika tvoří studenti a pedagogové, ale účastnit se mohou zdarma i všichni zájemci o dobré filmy (akreditace je možná na www.afo.cz).
"Náš festival není uzavřenou univerzitní akcí. Je pro všechny, kdo chtějí sdílet poznání prostřednictvím poutavých, ale také rozporuplných filmových snímků," říká ředitel festivalu Petr Bilík.
Stvoření světa, nebo evoluce?
Váš letošní program určitě rozporuplný bude. Jedna jeho část je věnována sporům mezi zastánci evoluce a takzvaného inteligentního plánu, pod nímž se vlastně skrývá víra ve stvoření světa. Je to opravdu téma pro festival vědeckých filmů? Vždyť vědci v tom mají dávno jasno.
Petr Bilík
Ředitel festivalu Academia film Olomouc. Narozen v roce 1974. Po studiu oboru Teorie a dějiny literatury, divadla a filmu působil mimo jiné jako redaktor literárního měsíčníku Host, dramaturg České televize a šéfredaktor Filmových listů. Zároveň byl organizátorem Přehlídky animovaného filmu Olomouc a asistoval u několika dalších festivalových akcí (Letní filmová škola Uherské Hradiště, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava). Přednáší filmovou vědu na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Veřejná shoda ohledně tohoto tématu rozhodně nepanuje. Na festivalu předvedeme dva filmy zobrazující opačné názory, jeden, který evoluční teorii napadá, druhý, který ji obhajuje. Můžeme si pak srovnávat, jak autoři přistoupili k faktům, a také jak může být dokumentární film manipulativní.
Manipulativní?
Zpravidla nabízí jen jednu interpretaci. Čím je podložená? Jaká fakta bere v úvahu? Je přece zajímavé se nad tím zamyslet. A určitě nejenom pro studenty pedagogiky a přírodovědy, kteří budou mezi diváky.
Evropské téma?
Nejsou debaty o inteligentním plánu především americkou záležitostí?
V globálním světě to, co je dnes tématem ve Spojených státech, může být za měsíc tématem i u nás. Takže se o něm můžeme na našem festivalu bavit s předstihem. Navíc, díky jednomu z filmů do bloku vnášíme i motiv etiky školní výchovy, příkladem jsou právě USA. Připravujeme besedu, které se bude účastnit teolog, přírodovědec i sociolog. Nejsou to lidé militantní, takže debata by měla být intelektuálně velmi zajímavá.
Pořád mám dojem, že zatímco přímočaří Američané nedokážou spojit Darwina a Bibli, evropští věřící obvykle vidí svět komplexněji a jejich víra jim v přijetí evoluce nebrání.
Pokud by se tohle podařilo prokázat při našich besedách na festivalu, šlo by jistě o podnětný přínos, ne?
Prehistorické obludy v bráně času
Kontroverzní jsou i filmy Brita Nigela Marvena, který pro BBC natočil filmy o prehistorii.
Ano, dostane v Olomouci hlavní cenu našeho festivalu.
Ve svých filmech využívá postupy ze sci-fi. Převádí například prehistorické veleještěry jakousi branou času do současnosti. Je to vědecký dokument?
Je to fascinující spojení fikce a přírodopisného filmu. Díky dokonalé počítačové animaci pomalu nevíte, jestli je skutečný Marven, nebo ještěři. Poprvé v historii se umělý filmový obraz stává nerozeznatelným od skutečnosti.
To opravdu otevírá nové možnosti, jak přiblížit vědecké poznání divákům. Anebo také k manipulování se skutečností...
Přesně tak. A proto se Marven dostává do souběhu i s jedním z hesel festivalu, jímž jsou Historie a mýty. Marvenovy snímky jsou v principu podobné dávnému filmu Cesta do pravěku Karla Zemana. Oba využívají soudobých vědeckých poznatků a představují je v divácky zajímavé formě. Marven má ovšem k dispozici novější techniku a víc se tváří jako dokumentarista. Tenhle postup jistě stojí za pozornost.
Levičácký rok 1968
Na festivalu Academia Film Olomouc se objeví i "klasické" vědecké snímky...
Nejsem si jistý slovem klasický. Uvedeme kupříkladu mimořádnou retrospektivu Jeana Painlevého, jenž je považován za otce podmořské kinematografie. Jeho filmy jsou přírodovědné, ale i zde se setkáváme s výraznou mírou stylizace a estetizace. Do soutěže rovněž vybíráme takové filmy, které oba aspekty kombinují ve prospěch celkového vyznění díla. Třeba francouzsko-švýcarský film režiséra Benoîta Rossela Operating Theatre odborně ukazuje možnosti operace srdce, a přitom je vlastně minimalistickým obrazem.
Budete ovšem mít také historickou sekci věnovanou roku 1968.
Kromě promítnutí dobové americké aktuality Czechoslovakia 1968 oceněné Oscarem si nebudeme všímat dění v tehdejším Československu. Filmy, které ještě nebyly v podobném výběru ve střední Evropě uvedeny, ukazují revoltu roku 1968 v západních zemích.
Čím budou kontroverzní?
Některé jsou výsostně levičácké a vycházejí z neomarxistických pozic, protože taková byla tehdejší studentská revolta na Západě. Zastávala poněkud jiné představy než obrodný proces v Československu. Třeba Jean-Luc Godard, slavný francouzsko-švýcarský filmový tvůrce, kritizoval naši Věru Chytilovou, že její díla jsou protirevoluční... Na festivalu chceme s odstupem ukázat, jaké ideje tehdy zastávali mladí lidé ve světě a co se s nimi pak stalo: s těmi idejemi i a jejich nositeli. Takové historické ohlédnutí přece patří na akademickou půdu.
Více čtěte: Shrnující pohled na Academia film 2008 |