Vodíková Tatra poprvé na videu. Projíždí nástrahy kopřivnického polygonu

Eva Srpová Eva Srpová
5. 12. 2023 13:00
Prototyp těžkého nákladního vozu Tatra na vodík se poprvé ukazuje na firemním videu. Projíždí se na kopřivnickém polygonu, kde se testují armádní speciály. Automobilka připomíná jeho technické parametry.
Tatra představila vůz poháněný vodíkem. | Video: Aktuálně.cz/Tatra

"Základní filozofií vývoje a stavby vodíkové Tatry je stoprocentní zachování podvozku "tatrovácké koncepce". Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu," uvádí na svém YouTube kanále kopřivnická automobilka.

Čtyřnápravový kolos Tatra e-Force je navržený pro těžební průmysl a pohání ho vodík. První prototyp automobilky se představil v říjnu na konferenci H2 Future v Ostravě, teď Tatra zveřejnila na svých sítích první video, kde prototyp jezdí, a to v kopřivnickém areálu, kde se těžké vozy testují v terénu, na silnici i na vozovce s dlažebními kostkami.

Základem vozu je těžký podvozek Tatra Force dodávaný převážně pro vojenské využití, s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými koly. Poháněné nápravy jsou tři, čtvrtá je ale řiditelná a také je možné ji v případě, kdy není využívaná, ji přizvednout. Náprava zvládne nosnost 10 tun.

Celkově pak auto váží 44 tun. Pohání ho elektromotor o výkonu 580 kW a točivém momentu 2300 Nm. Baterie má kapacitu 171 kW. Auto by mělo ujet něco mezi 400 a 500 km.

Vodíkovou část pohonu dodává česká firma Devinn. Dva svazky článků mají souhrnný výkon 200 kilowattů. Celkově je auto osazené šesti vodíkovými nádržemi pracující s tlakem 350 barů, tři se nachází na každé straně vozu. 

Se zástavbou vodíkového pohonu pomáhají Tatře také specialisté z Vysoké školy chemicko-technologické a Centra výzkumu Řež.

 

Právě se děje

Další zprávy