Vědci odhalili příčiny smrtících explozí airbagů Takata. Řidiče zabíjí vlhko a konstrukční chyby

ČTK ČTK
24. 2. 2016 9:57
Nestabilní látka dusičnan amonný jako hnací náplň nafukovacích systémů airbagů, která při vystavení vlhkosti může způsobit explozi. Absence vysoušecích prostředků. A konstrukce nafukovače, která nedostatečně zabraňuje průniku vlhkosti - to jsou podle výzkumného týmu najatého skupinou deseti výrobců aut příčiny závad airbagů od japonského dodavatele Takata. V souvislosti s jejich explozemi bylo po celém světě hlášeno nejméně deset úmrtí a 139 zraněných.
Ilustrační foto nafouknutého airbagu řidiče a spolujezdce.
Ilustrační foto nafouknutého airbagu řidiče a spolujezdce. | Foto: Mercedes-Benz

Kombinace tří faktorů je hlavní příčinou závad v nafukovačích airbagů od japonského dodavatele Takata. Po ročním zkoumání to uvedla skupina deseti výrobců aut, kteří si na zjištění příčin najali výzkumný tým. Nafukovací systém airbagů může explodovat a vymrštit do vozu části kovu. V souvislosti s tím bylo po celém světě hlášeno nejméně deset úmrtí a 139 zraněných.

Faktory, které za potenciálně smrtící exploze nafukovačů mohou, jsou podle výzkumného týmu následující: v nafukovacím systému byl jako hnací náplň použit nestabilní dusičnan amonný. Tato látka, je-li vystavena vlhkosti, může způsobit prudkou explozi. Vysoušecí prostředek ovšem spolu s ní ve zkoumaných airbazích nebyl. Dalším faktorem je dlouhodobé vystavení opakovaným cyklům při vysoké teplotě a ve vlhkém prostředí. A konečně třetím faktorem je samotná konstrukce nafukovače, která dostatečně nezabraňuje průniku vlhkosti.

Příčina problému unikala vyšetřovatelům více než deset let. Sama společnost Takata nabídla několik vysvětlení, ve kterých operovala například s problémem kontroly kvality ve svých závodech. Koncem loňského listopadu američtí regulátoři firmě vyměřili pokutu 70 milionů dolarů (1,7 miliardy Kč) za pochybení, kterých se firma dopustila v souvislosti se svoláváním airbagů k opravě.

Ford Mustang: detail kolenního airbagu
Ford Mustang: detail kolenního airbagu | Foto: Ford

Jenom ve Spojených státech bylo kvůli potenciálně vadným airbagům svoláno 24 milionů aut od 14 výrobců. Podle amerických vyšetřovatelů se tento počet určitě ještě zvýší, až budou provedeny další testy.

Desítka zákazníků Takaty - Toyota, BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan a Subaru - si loni v únoru najala americkou společnost Orbital ATK, která vyrábí systémy raketového pohonu či zapalovače bojových hlavic, aby příčinu odhalila.

 

Právě se děje

Další zprávy