Vážně nabourané auto? Půjde na kontrolu, plánuje Huml

Radek Pecák Radek Pecák
21. 3. 2013 6:25
Prověrka opravy těžce havarovaného auta je povinná například ve Velké Británii
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Škoda-auto

Praha - Jestliže chce vlastník auta po vážné havárii uvést vůz opět do provozu, bude si jej muset nechat oficiálně zkontrolovat. Takové zpřísnění dosavadních podmínek navrhne poslanec Stanislav Huml z ČSSD, člen podvýboru pro dopravu.

Chystaná novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou do sněmovny poslalo ministerstvo dopravy, tak nakonec může být výraznější, než koalice původně plánovala.

Ministerstvo v návrhu zatím počítalo jen s tím, že po změně vlastníka vozidla budou muset úředníci při přeregistraci vyžadovat i ověřený písemný souhlas dřívějšího majitele. A mezi povinnosti stanic technické kontroly má nově patřit i evidence počtu najetých kilometrů u kontrolovaného vozidla. To ale podle mnohých odborníků ke zlepšení situace na trhu s ojetými auty nestačí.

"Co mi bude platné, že já pojedu v autě v řádném technickém stavu a podle předpisů, když do mě narazí někdo, komu správně nefungují brzdy, řízení nebo jiné komponenty," vysvětluje Huml, který se dlouhodobě zabývá bezpečností silničního provozu. "Nehledě na to, že v tom druhém autě se někdo zbytečně zraní nebo dokonce zabije proto, že mu správně nefungovaly airbagy, nebo dokonce že se jeho auto svařené ze dvou polovin různých vozů po nárazu rozpůlilo," dodává.

Dopravní policie je pro

Humlovu snahu podporuje i šéf republikové dopravní policie Leoš Tržil. "Myslím si, že obecně by mohlo platit, že by taková kontrola měla být povinná pro všechna vozidla, v nichž se při nehodě někdo těžce zranil," vysvětluje. Ročně by se to tedy v Česku týkalo několika tisíc aut.

"V současné době se klidně může stát, že někdo vážně havaruje s novým autem, které je staré třeba jen několik měsíců. Nechá ho opravit a pak s ním klidně jezdí další více než tři roky, než bude muset poprvé zavítat na předepsanou prohlídku na stanici technické kontroly," vysvětluje Tržil.

"Nikdo přitom nezjišťuje, zda je auto opravené skutečně do původního stavu a má všechny parametry a vlastnosti jako to původní auto," dodává.

Spoluviník vážných nehod

Dopravní policisté jsou při vyšetřování dopravních nehod podle Tržila poměrně často překvapeni, jak se mohlo stát, že v poměrně málo poškozeném vozidle někdo zahynul. Obvykle se vyšetří, že nehodu zavinil řidič, ovšem už se nedozvíme, proč následky byly tak vážné a zda k tomu nepřispěl špatný technický stav vozu.

"Já jsem přesvědčen, že špatný technický stav byl minimálně spoluviníkem u výrazně většího podílu nehod, než je oficiálně udávané číslo několika procent," domnívá se Tržil.

Takové kontroly by nebyly pouze českým specifikem. "Například ve Velké Británii policista přivolaný k nehodě vyhodnocuje stupeň poškození vozu na škále od jedničky do pětky. Ty nejvíce poškozené automobily musí být po opravě prověřeny," říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu ojetých aut.

Technologické vychytávky v nové octavii. Podívejte se, co už dokáže

Pokud se nová povinnost zavede i v Česku, společně například s certifikací autobazarů, usnadnila by se i orientace zákazníků na trhu s ojetými vozy. "Myslím si, že by stát měl zaručit, že si občan kupuje bezpečný vůz," podotýká Huml.

Na druhou stranu si je prý vědom toho, že žádné opatření není samospasitelné, a že si podvodníci stále budou schopni nalézt cestu, jak prodat automobil za podstatně vyšší cenu, než by odpovídala vzhledem k jeho stáří a ceně.

Dodejme, že součástí projednávané novely z dílny ministerstva dopravy je také možnost koupit si registrační značku na přání. Zájemci si zatím musí počkat - tato novinka má platit až půl roku po schválení zákona, který nyní projednává sněmovna.

 

Právě se děje

Další zprávy