reklama

Silnice smrti u Nažidel 10 let poté. Vůbec se nezměnila

8. 3. 2013 21:50

Po bezpečnější komunikaci budou řidiči nejspíše jezdit až po roce 2020

//cdn.i0.cz/public-data/2a/b7/5264d7dd354d8ecfef0419019a0c_r16:9_w480_h270_gi:photo:537071.jpg Foto: Radek Pecák

Mezinárodní silnice E 55 poblíž jihočeských Nažidel není nejlepší vizitkou České republiky pro cizince, kteří tudy přijíždějí od hraničního přechodu Dolní Dvořiště.

Ve čtvrtek 7. března odpoledne, den před desátým výročím nejtragičtější silniční dopravní nehody v dějinách Česka, vylákalo teplejší počasí do bezprostředního okolí místa tragédie trojici prostitutek. Podél silnice ležely částečně poškozené plastové patníky.

Redaktor online deníku Aktuálně.cz, který se na místo nehody autobusu vypravil, si všiml také utržené dopravní značky upozorňující řidiče ve směru Dolní Dvořiště na nebezpečné stoupání.

Navíc v bezprostředním okolí místa havárie autobusu není žádné dopravní značení upozorňující na nebezpečné místo, nemusí se ani povinně snižovat rychlost.

Přitom tragická nehoda se 8. března 2003 večer stala mimo jiné proto, že řidič jel rychlostí téměř 120 kilometrů, následně vjel na krajnici a po nárazu do pravých svodidel strhl autobus doleva. Ten pak prorazil svodidla na druhé straně vozovky a zřítil se ze srázu. Během převracení přišel dvoupatrový autobus o střechu.

Při nehodě autobusu zemřelo 20 lidí 

Při nehodě autobusu zemřelo 20 lidí

Foto: webstránky Nažidla 2003

Na místě nehody tehdy zemřelo 17 lidí, dva další po převozu do nemocnice. Dvacátý člověk zemřel dva roky po nehodě na následky rozsáhlých poranění.

Řidič pak byl odsouzen pro trestný čin obecného ohrožení k osmi letům. Po odpykání pěti let ve vězení byl podmínečně propuštěn na svobodu.

Nebezpečná silnice se za deset let prakticky nezměnila. A jak se redaktor Aktuálně.cz osobně přesvědčil, velká část řidičů zde jezdí velmi rychle, byl zde svědkem i předjíždění přes plnou čáru.

Nová komunikace je v nedohlednu

Změnil se jen povrch silnice. Po rekonstrukci, která zde proběhla, tak sice i po letošní zimě zůstává poměrně kvalitní, ale na krajnici je již vidět část polámaného asfaltu. Mezi vozovkou a svodidly vidíme stopy po pneumatikách - čas od času se tu řidiči musí vyhýbat i vedle asfaltu.

Přesto Ředitelství silnic a dálnic žádné další úpravy této silnice nepřipravuje. "V minulých letech, konkrétně 2010 a 2011, byla na tomto úseku komunikace provedena oprava asfaltových vrstev, byla rovněž instalována nová svodidla. Více úprav se na stávajícím stavu komunikace nepřipravuje z důvodu přípravy investiční akce rychlostní komunikace R3," říká mluvčí Ředitelství silni a dálnic Nina Ledvinová.

Celkový úsek silnice I/3 mezi obcemi Kaplice a Dolní Dvořiště byl rovněž preventivně osazen novým dopravním značením, díky kterému jsou řidiči upozorněni na nebezpečné místo.

I tak se zde ale stávají vážné dopravní nehody. "Poslední tragickou dopravní nehodou na této silnici je z 20. srpna 2012 za obcí Velešín, kdy v osobním vozidla Opel zahynula tříčlená posádka jedoucí ke státní hranici, jehož řidič pravděpodobně vlivem únavy vjel do protisměru a čelně narazil do nákladního vozidla," informoval mluvčí jihočeské policie Milan Bajcura.

Ostatně není divu. Na tomto úsku silnice jsou časté nepřehledné horizonty, leckde stojí  kmeny vzrostlých stromů jen několik desítek centimetrů od kraje vozovky. Místa tragických nehod připomíná řada pomníčků.

Na silnici u místa tragédie stále vidíme nebezpečné jevy 

Na silnici u místa tragédie stále vidíme nebezpečné jevy

Foto: Radek Pecák

Budoucí rychlostní silnice R3 v úseku Kaplice nádraží - Nažidla by měla navazovat na budovanou dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic. Na 85 procent trasy R3 již sice existuje pravomocné územní rozhodnutí, ale se zahájením výstavby se počítá až po roce 2017. Pravděpodobné uvedení do provozu je tedy kolem roku 2020.

Toto datum se zdá příliš vzdálené hejtmanovi Jihočeského kraje Jiřímu Zimolovi a jeho hornorakouskému protějšku Josefu Pühringerovi. "Propojení Prahy a Salcburku přes České Budějovice a Linec po dálnici D3 a rychlostní komunikaci R3 na české straně a na ni navazující rychlostní komunikaci S10 a dálnici A1 na rakouské straně je naší společnou dopravní prioritou," shodli se minulý týden.

Auta se vyhýbají i po nezpevněné krajnici 

Auta se vyhýbají i po nezpevněné krajnici

Foto: Radek Pecák

Poslední obětí nehody autobusu byl Karel Fiala, trenér plaveckého oddílu TJ Slovan Karlovy Vary. Právě jeho svěřenci, spolu s rodiči a dalšími lidmi, se v autobusu vraceli z lyžařského zájezdu v Alpách.

"Doufám, že se Karel dívá," říká podle současných funkcionářů plaveckého sportu po každém svém úspěchu s pohledem vzhůru Martina Moravčíková, reprezentantka ČR v plavání a účastnice olympijských her v plavání. Právě Karel Fiala byl jejím prvním trenérem. Ona sama se tehdy mezi účastníky osudného zájezdu nevešla.

Na samotném místě nehody se v den výročí žádná oficiální pietní vzpomínka neodehrává. Pozůstalí, kteří založili občanské sdružení Nažidla a na místě nehody nechali zřídit památník z dvaceti balvanů, se večer v Karlových Varech zúčastní vzpomínkové mše.

Dopravní značení není v nejlepším stavu 

Dopravní značení není v nejlepším stavu

Foto: Radek Pecák

Silnice smrti I/27

Autor: Radek Pecák

autor: Radek Pecák

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
reklama
reklama
 
reklama