Nejrychlejší SUV světa od Porsche zvládne vše, ukázal test

Radek Pecák Radek Pecák
28. 2. 2015 13:00
Porsche Cayenne Turbo je i vrcholně praktický vůz. Kdo může za auto utratit přes tři a půl milionu korun, neměl by váhat.
Porsche
Porsche | Foto: Radek Pecák

Pokud můžete za vůz utratit 3,6 milionu korun, máme pro vás tip. Ohromíte s ním vzhledem, rychlostí, ale i praktičností. Porsche Cayenne tak je v současné době nejprodávanějším modelem luxusní německé značky. Po dvoudenním testu verze Turbo se tomu nedivíme.

Vloni prodělala druhá generace tohoto nejrychlejšího sportovně-užitkového vozu světa modernizaci. Všechny motory, které se pod kapotu montují, mají nyní vyšší výkon, a přesto nižší spotřebu. O tom, že tohle auto obsahuje sportovní DNA továrny Porsche, každého už na první pohled přesvědčí například stopky uprostřed palubní desky.

V motoru se skrývá rovných 500 koňských sil.
V motoru se skrývá rovných 500 koňských sil. | Foto: Radek Pecák

Redakce online deníku Aktuálně.cz získala k testu stříbrný exemplář verze Cayenne Turbo, což je druhá nejvýkonnější varianta. Osmiválcový dvakrát přeplňovaný motor o zdvihovém objemu válců 4,8 litru nabízí řidiči k využití 382 kW (520 koňských sil), což je o 20 koní více než dříve. Nejvýkonnější varianta Turbo S má stejný agregát, je však naladěn na ještě o padesát koňských sil vyšší výkon.

Toho, že sedíme až ve druhé nejrychlejší variantě tohoto vozu, jsme však během testu ani jednou nelitovali. Dynamika je více než dostatečná, zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost se odehraje během 4,5 sekundy. O této hodnotě si může nechat zdát i řada vyloženě sportovních vozů. Horší je například sourozenec Porsche Cayman, včetně verze S, a také základní varianta modelu Porsche 911.

Svalnaté tvary zádě budí rovněž respekt.
Svalnaté tvary zádě budí rovněž respekt. | Foto: Radek Pecák

Na volném úseku německé dálnice jsme krátce vyzkoušeli i maximální rychlost. Do rychlosti zhruba 250 kilometrů v hodině automobil zrychluje velice plynule a na digitálním tachometru čísla přibývají skutečně rychle. Nad tuto hranici se už ovšem projeví, že jde o velký a také náležitě těžký (zhruba 2,2 tuny) vůz. Proto se pak už rychlost zvyšuje o poznání pomaleji.

Automobil jsme použili i při cestě za lyžováním v Krušných Horách. Několik desítek kilometrů jsme proto absolvovali i po zasněžených a dosti kluzkých vozovkách, na které silničáři tak trochu pozapomněli.

V těchto situacích se však skvěle projevila práce lidí zodpovědných za naladění podvozku. Auto, které využívá vzduchové pérování, se chová velmi čitelně a poslušně.

Zpracování materiálů v interiéru je příkladné.
Zpracování materiálů v interiéru je příkladné. | Foto: Radek Pecák

Neuvěřitelně snadné je předjíždění, Porsche Cayenne Turbo za to vděčí síle motoru a vzorně spolupracující automatické osmistupňové převodovce.

Při běžném využívání vozu a dodržování rychlostních limitů se lze i s takto výkonným vozem dostat k průměrné spotřebě kolem 15 litrů. Ve městě pak narůstá o další zhruba tři litry. To samozřejmě nejsou hodnoty, které by lahodily uším a očím ekologických aktivistů, je ale logické, že za takový výkon se platí i zvýšenou produkcí emisí CO2.

Řidič má k dispozici obrovskou škálu variant nastavení vozu.
Řidič má k dispozici obrovskou škálu variant nastavení vozu. | Foto: Radek Pecák

Pro řidiče je nadmíru snadné přizpůsobit automobil pro jízdu v terénu, samozřejmě, pokud někdo má srdce na to pustit se s vozem v základní ceně 3,6 milionu korun do bahna, nebo dokonce mezi kameny. Stačí pouze stisknout tlačítko Off Road a světlá výška se zvýší. Stejná funkce se dá využít i ve městě, například pokud chceme při parkování ve městě přejet obrubník.

Tlačítek v interiéru je opravdu dost a chvíli si na ně musíte zvykat. Je však na ně díky skvělému zpracování i pěkný pohled. Masivní středový panel dodává pocit sportovnosti, čemuž napomáhají i skvělé sedačky. 

Velikost zavazadlového prostoru je dostatečná. Potěší i průvlak na přepravu lyží.
Velikost zavazadlového prostoru je dostatečná. Potěší i průvlak na přepravu lyží. | Foto: Radek Pecák

Místa vzadu je pro cestující dostatek a ve vozidle, které je dlouhé 484,5 centimetru, dokázali konstruktéři vytvořit také dostatečně velký zavazadlový prostor. Jeho objem je 670 litrů, což bez problémů vystačí pro kompletní lyžařské vybavení čtyřčlenné lyžařské party. Pokud se jim nechce svá "prkénka" montovat na střechu, mohou využít pro jejich přepravu otvor uprostřed opěradel zadních sedadel.

Ano, toto auto je pro bohaté a dává to najevo. Ten, kdo si ho ale může dovolit, dostane i skutečně praktického společníka. Pro Porsche Cayenne Turbo téměř neexistuje situace, ať v létě či v zimě, na silnici nebo v terénu, se kterou by si nedokázalo poradit.

 

Právě se děje

Další zprávy