Stop emisím. Se starým dieselem se do města nedostanete

Radek Pecák Radek Pecák
6. 2. 2013 17:10
Zelenou plaketu budou moci získat jen dieselová auta, která nejsou starší 7 let
Foto: Radek Pecák

Praha - Zřejmě již příští rok budou moci města zakazovat vjezd do svých center autům bez vylepené emisní nálepky.

Ta sice bude stát jen osmdesát korun, ale nezíská ji zdaleka každý majitel automobilu s tuzemskou registrační značkou.

Vyplývá to z usnesení, které ve středu schválila vláda. Stanovila jím pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Ty mohou vyhlásit obce na základě novely zákona o ovzduší, která platí již od loňského roku, ale dosud chyběl prováděcí předpis.

V případě aut se zážehovým - tedy benzín spalujícím - motorem mohou být jejich majitelé víceméně v klidu. Nálepku dokladující, že plní emisní limity, dostanou všechny vozy splňující alespoň normu Euro 1. Navíc všechny bez výjimky dostanou nálepku zelenou, tedy té nejvyšší kategorie.

Mezi vozy plnícími normu Euro 1 jsou prakticky všechny, které byly vyrobeny po 1. lednu roku 1993. Může jim tedy být i dvacet let. Starší ale nebudou mít nárok na žádnou nálepku.

Takto budou známky na čelním skle vypadat.
Takto budou známky na čelním skle vypadat. | Foto: Aktuálně.cz

Jiné je to s dieselovými automobily.

Tam na nálepku nedosáhne osobní vůz uvedený do provozu před prvním lednem roku 1997, nárok na červenou známku v kategorii 2 budou mít auta přihlášená v období 1997 až do konce roku 2000. Jsou to tedy automobily splňující emisní normu Euro II. Žlutou plaketu (emisní kategorie 3) budou moci dostat jen auta splňující normu Euro 3, což se týká období od 1. ledna 2001 do konce prosince roku 2005.

Plaketu nejvyšší 4. kategorie, která bude v zelené barvě, získá automobil se vznětovým motorem uvedený do provozu po prvním lednu roku 2006 a má emise odpovídající nejméně normě Euro 4.

Uznají je i Němci?

Jde tedy o stejný systém, jaký je zaveden v Německu. Známky pouze budou mít jiný tvar. Na rozdíl od německých kruhových budou v Česku vydávány osmiúhelníkové.

Čeští úředníci v současné době jednají s těmi německými, aby se známky vzájemně uznávaly. Tedy: Pokud již někdo má známku povolující vjezd do zón v Německu, aby si nemusel kupovat a lepit na čelní sklo další a naopak.

"Na lednovém zasedání německého expertního výboru pro kvalitu ovzduší souhlasili jak spolkoví, tak zemští představitelé s vyjednáváním o vzájemné uznatelnosti plaket," uvedl pro Aktuálně.cz mluvčí ministerstva životního prostředí Matyáš Vitík.

Žádné věcné rozpory, které by mohly vzájemné uznávání emisních plaket ohrozit, podle něho nebyly zjištěny, a nyní zbývá dojednat pouze právní formu česko-německé dohody.

Německá známka je ovšem dražší. V současné době ji lze v Česku získat na stanicích technické kontroly za zhruba 300 korun.

Známky se vždy vydávají na konkrétní vůz s konkrétní registrační značkou. Jsou tedy nepřenosné. Jejich platnost je však neomezená.

Od doby, kdy obce zřídí nízkoemisní zóny do doby, než budou vyžadovat vjezd do vymezeného území pouze s příslušnou plaketou, musí uplynout nejméně roční lhůta. "Je to proto, aby motoristé měli dostatek času seznámit se se stanovenými pravidly a přizpůsobit se jim." dodává Vitík.

Mezi městy, která avizovala, že zóny zřídí, jsou například Praha či Klimkovice.

 

Právě se děje

Další zprávy