Majitelé Kia a Hyundai natankují zdarma. Firma se kaje

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
5. 11. 2012 11:05
Automobilky v USA a Kanadě uváděly chybné údaje o normované spotřebě
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Hyundai

Tvrdá práce na obnovení důvěry zákazníků v USA a Kanadě čeká tamní zastoupení korejských značek Hyundai a Kia. Poté, co americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA zveřejnila, že automobilky uváděly u třinácti modelů z let 2011 až 2013 chybné údaje o normované spotřebě, zahájily obě značky masivní kampaň.

Vedle omluvy formou celostránkových inzerátů se rozhodly dát zákazníkům zdarma tankovací karty, které jim mají vynahradit dodatečné náklady na koupi pohonných hmot.

"Upřímně se omlouvám všem zákazníkům Hyundai a Kia. Je mi líto, že tato chyba vznikla," uvedl technologický ředitel vývoje a výzkumu obou automobilek W. C. Jang. Chybné údaje o spotřebě byly podle automobilek důsledkem procedurálních chyb při testování vozů v Jižní Koreji.

Podle agentury EPA byl rozdíl mezi automobilkou uváděnou spotřebou  na sto kilometrů minimálně 0,2 litru a maximálně jeden litr. Problém se týká více než milionu prodaných automobilů.

V Česku je vše v pořádku

V USA se používá jiná metodika výpočtu oficiální spotřeby než v Evropě.

"Chyba ve výpočtu spotřeby se týká pouze verzí pro severoamerický trh. Uváděná spotřeba aut prodávaných v Česku je v pořádku," potvrdila online deníku Aktuálně.cz mluvčí českého zastoupení Kia Motors Kateřina Vokounová.

Čeští majitelé aut Kia a Hyundai se tedy nedočkají ani zmiňovaných tankovacích karet.

Akcie prudce klesly

Hyundai a Kia dohromady tvoří pátého největšího producenta automobilů na světě. Automobilky byly dříve považovány za výrobce levných vozů s nezajímavým designem. V posledních letech však zapracovaly na designu i kvalitě, a začaly tak výrazně zvyšovat prodej svých vozů.

Na chybu automobilek reagovaly i trhy, cena jejich akcií v pondělí prudce klesla. Investoři se bojí, že toto fiasko poškodí reputaci obou firem a povede k zastavení desetiletého růstu prodeje jejich vozů na americkém trhu. Akcie obou automobilek klesly v pondělí na burze v Soulu o více než sedm procent. Sama Hyundai ztratila 3,1 miliardy dolarů (60 miliard korun) ze své tržní hodnoty a během dne se její kurz propadl nejníže za poslední rok.

Obě značky produkují své vozy také ve střední Evropě. V listopadu 2008 oficiálně zahájila sériovou produkci osobních aut v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Kia spustila v prosinci 2007 sériovou výrobu osobních vozů u slovenské Žiliny.

 

Právě se děje

Další zprávy