Škoda se poprvé dostala mezi desítku nejprodávanějších značek v Evropě za celý rok

Ondřej Běhal
15. 1. 2016 9:00
Evropský trh s novými osobními auty loni meziročně vzrostl o více než devět procent, v zemích EU a EFTA se prodalo přes 14 milionů nových aut. Pozici suverénně nejsilnější značky obhájil Volkswagen, přestože jeho podíl mírně klesl z 12,5 na 12,2 %. Na dalších místech se umístily značky Ford a Renault. Poprvé v historii se do desítky nejúspěšnějších značek dostala Škoda Auto. Skončila na desátém místě, když si meziročně polepšila o více než šest procent.
Octavia táhne Škodu nejen na evropském trhu.
Octavia táhne Škodu nejen na evropském trhu. | Foto: Economia

Historického úspěchu dosáhla za rok 2015 na evropském trhu s novými auty společnost Škoda Auto. Poprvé se jí podařilo proniknout do desítky nejúspěšnějších značek, když proti loňskému pořadí přeskočila na desátém místě Citroën. Ten doplatil na oddělení luxusní divize DS - pokud by se počítaly i její výsledky, skončila by Škoda stejně jako v roce 2014 jedenáctá.

Česká automobilka si meziročně polepšila o více než šest procent, na trhu EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) zaregistrovala více než 617 tisíc automobilů. Její podíl na trhu ale mírně klesl ze 4,5 na 4,3 procenta, protože celkový nárůst všech značek přesáhl devět procent.

Vyplývá to z dnes zveřejněných statistik evropské asociace ACEA.

Dvacet výrobců s nejvyšším počtem registrací v loňském roce v zemích EU a EFTA:

1. Volkswagen   1 727 094 (1. místo i v roce 2014)

2. Ford               1 020 875 (2.)

3. Renault            975 450 (4.)

4. Opel                 942 128 (3.)

5. Peugeot           856 091 (5.)

6. Audi                 767 163 (6.)

7. BMW                748 176 (7.)

8. Mercedes         737 287 (8.)

9. Fiat                   656 669 (10.)

10. Škoda             617 636 (11.)

11. Toyota            565 317 (12.)

12. Nissan            557 354 (13.)

13. Citroën            549 684 (9.)

14. Hyundai         470 130 (14.)

15. Kia                 384 790 (16.)

16. Dacia             382 947 (15.)

17. Seat               338 383 (17.)

18. Volvo              285 861 (18.)

19. Mazda            211 391 (19.)

20. Mini                187 706 (21.)

Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.

Evropský automobilový trh roste už 28 měsíců v nepřetržité řadě a v roce 2015 se dostal přibližně na výsledky z roku 2010, tedy krátce po finanční krizi. Výrazně se tedy odlepil od dna v roce 2013, ale ještě nedosahuje úrovně nejlepších předkrizových let 2006 a 2007.

Dominantní značkou zůstává Volkswagen. Jeho podíl ale v souvislosti s aférou Dieselgate mírně klesl z 12,5 % v roce 2014 na 12,2 %. Druhý zůstal Ford. Na třetí místo se vyšvihl Renault, který přeskočil Opel.

Největšího meziročního nárůstu dosáhl ze sledovaných značek Jeep, který si polepšil o více než dvojnásobek. Více než sedmdesátiprocentní nárůst evidujeme u Smartu. Ze značek TOP 10 si nejvíce polepšil Mercedes (o 13 %) před Fiatem (12 %) a Renaultem (11 %). Všech dvacet největších značek si meziročně polepšilo. V minusu jsou jen menší prodejci jako Honda, Alfa Romeo, Lancia/Chrysler nebo DS.

Zajímavá jsou i prosincová čísla. V prosinci se prodej zvýšil meziročně o 16 procent a dosáhl rekordní úrovně, když překonal i předkrizové roky. Proti loňsku zaznamenáváme docela výraznou ztrátu podílu koncernu VW - z 25 na 22,5 %. Škoda skončila v plusu o 6,6 % a umístila se na 11. místě. Výrazný meziroční nárůst vidíme u Jaguaru (+76 %), Mazdy (+56 %), Mitsubishi (+44 %), DS (+39 %), Hyundaie (+38 %), Volva (+34 %) a Renaultu (+29 %). V minusu jsou například Porsche a Seat.

 

Právě se děje

Další zprávy