Jsou to paradoxy. Provoz na českých i evropských silnicích stále houstne, tresty a pokuty za porušení rychlostních limitů se zvyšují, ale podle automobilky Kia touží zájemci o vozidla nižší střední třídy po sporťácích.
"Podle našich výzkumů zákazníci očekávají od C-segmentu (nižší střední třída – pozn. red.) více sportovnosti, dynamiky a agresivity než před dvěma lety," uvedl při prezentaci modernizovaného vozu Kia cee´d na Slovensku Artur Martins z Kia Motors Europe.
Zdůvodňoval tím, proč značka u inovovaného modelu cee´d přidala do ceníku už druhou sportovní verzi. K dosavadní variantě GT přibyla „hodnější“ a levnější výbava GT Line.
Zatímco GT je určena pouze úzké skupině zájemců o rychlé svezení s hatchbackem, stojí šest set tisíc a pohání ji pouze benzinový turbomotor 1.6 T-GDI/150 kW, GT Line lze pořídit i s kombíkem, turbodieselem, automatem nebo novým benzinovým tříválcem s turbem 1.0 T-GDI. Prodává se od 445 tisíc korun.
GT Line přitom vypadá skoro stejně sportovně jako ostřejší verze GT. Standardně ji krášlí sedmnáctipalcová litá kola nebo dvojitá chromová koncovka výfuku. Na půli cesty mezi běžným cee´dem a sportovní verzí GT je přitvrzený podvozek nebo naladění posilovače řízení.
Test: Trochu ospalý tříválec s turbem
Porovnávali jsme na křivolakých okreskách v okolí Žiliny běžnou verzi modernizovaného cee´du SW (kombi) s GT Line a rozdíl nám připadal opravdu markantní. GT Line se v zatáčkách mnohem méně naklání, působí na rozbitém povrchu klidněji a mnohem lépe drží stopu.
Kupodivu to není vykoupené jednoznačným zhoršením jízdního komfortu. Tužší pružiny GT Line se překvapivě s některými typy nerovností vyrovnaly lépe než měkčeji naladěná základní verze.
Podle představitelů značky Kia se výbava GT Line postupně rozšíří i do dalších modelových řad. Sportovnost chce Kia posilovat a více se tak odlišovat od srovnatelných aut koncernového sourozence Hyundai.
Modernizovaný cee´d dostal jako první koncernový model pod kapotu nový tříválcový benzinový turbomotor 1.0 T-GDI. Dostupný je ve dvou výkonových verzích 73 a 88 kW. My jsme měli možnost otestovat silnější provedení.
Ze srovnání s konkurenčními motory podobného objemu vychází korejský litrový tříválec výborně z hlediska utlumení hluku, ale působí trochu ospale, a to zejména v nižších otáčkách, z nichž se mu moc nechce.
Technická data
Kia cee´d SW (kombi) 1.0 T-GDI GT Line
Rozměry (d,š,v v mm): 4505, 1780, 1485
Objem zavazadlového prostoru: 528 l
Výkon: 88 kW (120 koní)
Maximální rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Spotřeba: 5,2 l/100 km
Cena: od 469 980 Kč
Papírová spotřeba 4,9 l / 100 km u hatchbacku a o tři desetiny vyšší u kombíku řadí cee´d mezi nejúspornější benzinová auta nižší střední třídy (porovnávat ho s konkurenty můžete zde). V praxi jsme se ale těmto hodnotám nepřiblížili. S kombíkem jsme jezdili ve dvoučlenném obsazení za 7,3 l, a to jsme ho honili ve vyšších otáčkách jen výjimečně.
Modernizace zvedla cenu i výbavu
Modernizace modelu Kia cee´d se samozřejmě neomezila jen na zavedení sportovní výbavy GT Line. U běžných variant je zřetelná zejména při pohledu na přední nárazník a oblast kolem mlhových světlometů. Mírně se proměnily i zadní partie nebo přístrojová deska.
Zatímco cee´d před modernizací se díky ceně od 274 980 korun aktuálně chlubí titulem nejlevnějšího hatchbacku nižší střední třídy, na novinku si musí zájemce připravit minimálně 334 980 korun (za kombík se připlácí 25 tisíc). Dostane ale lépe vybavené auto s klimatizací i rádiem. Ve srovnatelných verzích novinka zdražila o 20 až 25 tisíc korun. Starší provedení se bude podle odhadů lidí z automobilky na českém trhu doprodávat ze skladových zásob do konce roku.
Porovnání nové varianty modelu Kia cee´d SW 1.0 T-GDI GT Line s podobně laděným Fordem Focus kombi a akční verzí Škody Octavia Combi si prohlédněte zde.