Ničíte si auto a za servis platíte o tisíce navíc. Důvody, proč nekupovat velká kola

Vladislav Jasan
28. 1. 2019 6:02
Kupujete-li nové auto, budete patrně v pokušení zaškrtnout celou řadu příplatkových položek výbavy. I prodejce se nejspíš bude snažit vás přesvědčit, že pakety výbav za zvýhodněné ceny jsou neodolatelné. Některé komfortní, designové nebo bezpečnostní prvky se opravdu mohou hodit, u některých časem zjistíte, že je nevyužíváte… a některé vás mohou při provozu auta přijít pěkně draho.

V seriálu o výbavě, které je lepší se vyhnout, se v prvním díle věnujeme velkým kolům. Při výběru nového auta láká zaškrtnutí příslušné kolonky příplatkové výbavy s většími ráfky.

A to samé platí i při výběru ojetiny. Kdo by odolal, když v autobazaru stojí vedle sebe dva modely s identickou motorizací, ale jednomu to na ráfcích o větším rozměru mnohem více sluší? Jenže pozor. Velká kola totiž značně zvyšují provozní náklady a mají i další negativa. Vysvětlíme jaká.

Foto: Peugeot

Mají velká kola nějaké klady kromě designu?

Vedle subjektivně vnímané kategorie vzhledu jsou kola s větším průměrem ráfku využitelná při dynamičtější jízdě. Celé kolo má u konkrétního modelu/motorizace většinou v podstatě stejný průměr. Liší se ale tím, kolik z celkového průměru zabírá ráfek a kolik bočnice pneumatiky.

Větší průměr disku znamená nižší bočnice pneumatiky. Ty pak mají menší tendenci se při laterálním přetížení deformovat - tzn. při dynamickém průjezdu zatáčkou vůz lépe "sedí". Platí to sice skoro obecně, ale pokud konstrukce nápravy není na zvýšené boční tlaky stavěná (má např. měkký stabilizátor, uložení tlumičů nebo silentbloky), nižší bočnice toho pro lepší průjezd zatáčkou zas tak mnoho neudělá.

 

Právě se děje

Další zprávy