Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Deutsches Technikmuseum

1921: Rumpler Tropfenwagen, Cd 0.28

Ve dvacátých letech se aerodynamiky chopili konstruktéři, kteří přišli po první světové válce z letectví. Nejznámější z nich byl Edmund Rumpler. Jeho Tropfenwagen (kapkový vůz) z roku 1921 dosáhl činitele odporu 0,28, čímž běžná rodinná auta předběhl o sto let. Problém čelní plochy obešel mimořádně úzkou stavbou s řidičem téměř uprostřed.
Cena, již za to Tropfenwagen zaplatil, byla zjevná. Kukuč podivné ryby na kolech zákazníky odradil, i když v podlouhlém proskleném interiéru bylo docela dost místa. První ukázka, že aerodynamika se snadno neslučuje s obecným vkusem a praktičností.

 

Právě se děje

Další zprávy