Porsche se u svého nejmenšího auta vrátilo k malým motorům. Test prokázal, že to není na škodu

Radek Pecák Radek Pecák
20. 9. 2016 7:19
Automobilka z německého Stuttgartu začíná prodávat modernizovanou verzi svých nejmenších modelů – roadsteru Boxter a kupé Cayman. Z motorového prostoru zmizely šestiválcové agregáty a nahradily je přeplňované čtyřválcové. Na charakteru vozu se ale pranic nezměnilo, jak ukázal dvoudenní test na zábavných silnicích v německém pohoří česky nazývaném Černý les. Navíc se tak značka vrací k tradičnímu řešení pohonu.
Malá Porsche se nabízejí v zajímavých barevných odstínech.
Malá Porsche se nabízejí v zajímavých barevných odstínech. | Foto: Radek Pecák

Pokud se pokládáte za opravdového řidiče, musíte si alespoň jednou v životě vyzkoušet jízdu v Porsche 718 Boxter nebo Cayman. A moc nezáleží na tom, zda to bude základní varianta, nebo ta silnější označená prostě "S". S takovými pocity jsme po dvou dnech vraceli klíčky vozů v areálu automobilky v Zuffenhausenu u Stuttgartu.

Měli jsme možnost si modernizované vozy vyzkoušet během novinářské prezentace. A zkouška to byla poměrně důkladná. Stihli jsme najezdit zhruba pět stovek kilometrů, především na zajímavých silnicích v německém pohoří s poetickým názvem Černý les.

Technikům tohoto proslulého výrobce sportovních aut se tak dokonale podařilo rozptýlit obavy, které se objevily po zveřejnění informací, že novým motorem v útrobách vozu bude přeplňovaný zážehový čtyřválec. Atmosférický šestiválcový boxer již v nabídce nebude. Padl za oběť, podobně jako jiné motory u dalších značek, novým emisním předpisům.

Foto: Radek Pecák

Kromě toho se odehrály ještě jisté spíše kosmetické úpravy na vzhledu vozů. Konkrétně jde o větší chladicí otvory vpředu a nové světlomety, vzadu pak nově koncová světla propojuje lišta s nápisem Porsche. A samozřejmě tam rovněž přibyla číslovka 718, což je odkaz na legendární sportovní model značky z přelomu padesátých a šedesátých let. 

Nicméně, i se čtyřválcem jsou obě auta ještě sportovnější než dříve. Stalo se tak nejen díky obligátnímu zvýšení výkonu (220 kW čili 300 koňských sil je o 18 kW více než před faceliftem), ale i dalším úpravám. Na podvozku jsou použité tužší pružiny a stabilizátory, řízení je o deset procent strmější, zadní pneumatiky jsou širší a znatelně jiné jsou rovněž brzdy.

Do základní varianty se tentokrát montuje brzdový systém z dřívější verze S, tato posílená verze si pak brzdy "vypůjčila" z dospělejšího modelu 911 Carrera.

Foto: Porsche

S brzdami, jak jsme si ověřili, je nutné zacházet jako ve skutečném sportovním autě. Aby opravdu fungovaly, je nutné na ně vyvinout opravdu citelný tlak, nestačí pouhé šlápnutí jako v běžném autě pro dojíždění do práce nebo na převážení dětí do školky. Pak ale způsobí citelné zaříznutí bezpečnostních pásů do těla cestujících.

Zatímco dříve bývalo zvykem, že kupé cayman, mělo silnější motor, a vůbec bylo celé tak nějak lépe připravené pro sportovní jízdu, v současnosti to již neplatí. Všechny podstatné komponenty (samozřejmě s výjimkou střechy) mají oba vozy shodné.

Motor ve variantě S nabízí k využití již 350 koňských sil (257 kW). Je to díky většímu objemu (2,5 litru versus 2,0 litru), a také zásluhou sofistikovanějšího turbodmychadla, které má variabilní geometrii lopatek a obtokový ventil.

Při běžném používání se rozdíl mezi standardním vozem a "S" variantou prakticky neprojeví. Pouze na dálnici byste mohli jet se silnější verzí rychlostí až 285 kilometrů v hodině (se slabší o deset kilometrů pomaleji). Citelnější, již půlsekundový rozdíl je ve zrychlení. Nejdříve se z klidu na stokilometrovou rychlost dostanete v caymanu/boxteru S s automatickou převodovkou PDK, kde to trvá jen 4,2 sekundy.

Foto: Radek Pecák

Kombinovaná spotřeba činí u základních verzí 7,4 litru na sto kilometrů, silnější potřebuje 8,1 litru. Do nádrží se tankuje 98oktanový benzín.

Ověřili jsme si, že při běžném používání s občasným využitím potenciálu auta (například při předjíždění), se lze i se silnější verzí vejít do spotřeby kolem devíti litrů. Jízda při dodržování povolené dálniční rychlosti 130 km/hod se projeví úbytkem přibližně 7,5 litru (základní boxter i cayman) z nádrže, naopak při ryze sportovním stylu jízdy v členitém horském terénu se na palubním počítači objevil údaj o průměrné spotřebě 17 litrů. I to je ale v porovnání s konkurencí dobrá hodnota.

Oba vozy v základní i sportovnější verzi se nabízejí jak ve verzi s manuální, tak i  automatickou převodovkou. Více jsme toho najezdili s automatem, který fungoval skvěle. S manuální skříní jsme měli možnost se seznámit jen krátce. U ní nám v ostrých horských serpentinách poněkud vadil příliš "dlouhý" převodový stupeň. 

Oba vozy jsou v současné době již na trhu. 1 480 000 Kč stojí základní cayman, za otevřenou verzi boxter se připlácí 56 000 Kč. Tento rozdíl platí i mezi caymanem a boxterem S. Ceník vozu Porsche Cayman S začíná na sumě 1 832 000 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy