Nové typy škodovek už umí bezpečně zastavit i po kolapsu řidiče. Zasáhnout může snadno i spolujezdec

Radek Pecák Radek Pecák
21. 9. 2016 7:20
Elektrická parkovací brzda má schopnost automobil bezpečně zastavit i z vysokých rychlostí. Kola se navíc nezablokují. Spolujezdec tak má i v kritické situaci šanci zabránit vyjetí neřízeného auta ze silnice nebo nárazu do protijedoucího vozu.
Manévr lze bezpečně provádět také na kluzkém povrchu.
Manévr lze bezpečně provádět také na kluzkém povrchu. | Foto: Radek Pecák

Zřejmě nejednoho spolucestujícího v osobním autě již napadlo, co by dělal, kdyby řidič vedle něho zkolaboval a nebyl schopen jedoucí vůz dále ovládat.

"V takovém případě může pomoci elektrická parkovací brzda, která je v současné době ve výbavě nové generace superbu a rovněž přicházejícího kodiaqu, vysvětluje Jáchym Frýdek, který má ve Škodě Auto na starosti kalibraci elektronického stabilizačního systému pro jednotlivé typy vozů. Novináři pak během ukázek jednotlivých bezpečnostních asistenčních systémů, které se odehrávaly na jinak utajovaném zkušebním polygonu automobilky v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi, měli možnost si v praxi takovou situaci vyzkoušet.

"Tlačítko brzdy se musí nazdvihnout a držet v této poloze po celou dobu brzdění až do zastavení," instruovali ještě škodováčtí inženýři novináře. Redaktor Aktuálně.cz si zkusil účinnost brzdy po rozjezdu na sto kilometrů v hodině. Samotný brzdný manévr se pak odehrával na uměle namáčeném asfaltu více než dvoukilometrové testovací dráhy.

Tlačítko je nutné držet celou dobu.
Tlačítko je nutné držet celou dobu. | Foto: Radek Pecák

"Brzda zařídí zpomalení vozu rychlostí šest metrů za sekundu," což už je poměrně intenzivní brzdění, kterého mnohdy v provozu méně zkušený řidič ani nedosáhne," vysvětlil Frýdek. V praxi to znamenalo, že ze zmíněné stokilometrové rychlosti se vůz na mokrém asfaltu zastavil po zhruba 45–50 metrech.

"Jelikož brzdný tlak je vyvíjen na všechna čtyři kola a zůstávají v činnosti všechny bezpečnostní asistenční systémy, je současně možné při zpomalování vůz řídit žádoucím směrem," dodává Frýdek.

To je samozřejmě rozdíl oproti tomu, kdyby v běžném autě někdo zatáhl za klasické táhlo ruční parkovací brzdy. "V tom případě by se zablokovala zadní kola, vůz by se dostal do smyku a celá situace by nejspíše skončila špatně," tvrdí školitel bezpečné jízdy Jan Bezděka.

Elektrická brzda má současně i další nové funkce. Například se aktivuje při otevření dveří, pokud je volič automatické převodovky v jízdním režimu D. Je to bezpečnostní opatření kvůli tomu, aby vůz, který opustil řidič, aniž by páku přesunul do parkovací polohy, nepokračoval neřízen dále v jízdě.

Elektronika v nejnovějších typech škodovek ovšem zvládne vůz bezpečně zastavit rovněž v situaci, že je řidič s náhlou zdravotní indispozicí ve voze sám. "Pro tyto účely je již od loňského roku v autech s automatickou převodovkou k dispozici asistenční systém Emergency Assist. Ten dokáže auto, které déle než deset sekund nikdo neovládá (netočí volantem a nešlape na pedály) po předcházejícím několikanásobném upozornění řidiče sám v daném jízdním pruhu zastavit. Ještě předtím na vozovce zakličkuje, rozsvítí varovná i brzdová světla, aby řidiče jedoucí vzadu upozornil, že se děje něco neobvyklého," vysvětlil Robert Pěnička, který má na starosti vývoj asistenčních systémů pro vozy Škoda.

Podle něho je navíc ve vývoji již zdokonalená verze systému. Ten by pak měl být schopen auto bezpečně odstavit na krajnici nebo na ještě bezpečnějším místě. "Praktické nasazení očekáváme zhruba za dva až tři roky," dodává Pěnička.

Další informace o kompletní výbavě superbu třetí generace naleznete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy