Známe všechny závady, kvůli kterým vám policisté mohou sebrat malý techničák. Zatím se na to školí

Petr Koděra Petr Koděra, Ondřej Běhal
18. 5. 2016 13:13
Prasklina přes polovinu čelního skla, vytékající olej nebo pneumatiky ojeté tak, že jsou vidět jejich nosné vrstvy - pokud některou z těchto nebo devíti ve vyhlášce jasně vyjmenovaných vážných závad objeví policisté na vašem autě, mohou vám od konce dubna sebrat osvědčení o registraci vozidla neboli malý technický průkaz. Pokud to udělají, zároveň vám zakážou další jízdu a vy si budete muset zajistit odtah auta do servisu. Techničák dostanete zpět, až závadu necháte opravit a projdete STK. Zatím ale muži zákona novou pravomoc nevyužívají, protože se vyhlášku teprve učí.
Dopravní policie dostala nejen nové octavie, ale také nové pravomoci.
Dopravní policie dostala nejen nové octavie, ale také nové pravomoci. | Foto: Radek Pecák

Dopravní policisté po celém Česku chodí v těchto dnech na důležité školení: učí se přesná pravidla, která jim nově umožňují přímo na silnici zakázat řidičům s vážně poškozenými auty další jízdu. Jde o dvanáct ve vyhlášce konkrétně vyjmenovaných nebezpečných závad u vozidel. Například špatné brzdy, únik oleje, úplně sjeté pneumatiky, nabouranou nebo prorezlou karoserii.

13 závad, kvůli kterým můžete přijít o malý techničák

1. Absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému.

2. Poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení.

3. Absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy.

4. Zjevné nadměrné úniky provozních kapalin.

5. Koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie.

6. Opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy.

7. Zjevné deformace nebo praskliny kol.

8. Deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu.

9. Deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost.

10. Zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru.

11. Deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla.

12. Deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu.

13. Zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie
M2 a M3.

Zdroj: Ondřej Běhal

Pokud policista některou z tuctu vad odhalí, majiteli takového auta okamžitě zabaví registrační osvědčení neboli malý technický průkaz a pošle jej na příslušný úřad, kde je registr vozidel. Řidič pak s takovým autem nesmí jezdit, dokud závadu nenechá odstranit. Navíc se z místa policejní kontroly musí nechat odtáhnout. Pokud to neudělá a dál bude jezdit, hrozí mu až dvacetitisícová pokuta a roční zákaz řízení.

Podle ředitele celorepublikové dopravní policie Tomáše Lercha se díky této pravomoci bude jeho podřízeným hlídkám lépe dařit vyřazovat ze silnic nebezpečné vraky, kterých na tuzemských komunikacích jezdí odhadem tisíce.
Jsou to zejména amatérsky opravená bouraná auta, anebo naopak díla profesionálních podvodníků, kteří dokáží z karoserií a součástek několika havarovaných vozidel svařit jedno.

Nadto Češi vlastní přestárlý vozový park. Podle statistik převyšuje průměrné stáří aut v Česku čtrnáct let. „Reagujeme na to, že se na silnicích pohybují vozidla v tak špatném technickém stavu, ať už kvůli údržbě nebo neodborné opravě, že jsou životu nebezpečná jak pro samotné řidiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu,“ přidává se i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Vyhláška je součástí silničního zákona, platného od letošního února. Teprve koncem dubna ale ministerstvo dopravy přesně vyjmenovalo případy, při kterých policie může technický průkaz zabavit. Proto policisté vše studují až nyní. Z praxe zatím nemají zkušenosti, takže není dostupná ani statistika prvních případů.

Tato pravomoc přitom není služebně starším policistům neznámá. Vrací se po šestnácti letech, kdy jim ji sebrala reforma státní správy - rušení dopravních inspektorátů a převod kompetencí z policie na úřady.

Opoziční poslanci, zejména z ODS, sice opatření při schvalování ve sněmovně kritizovali a argumentovali zbytečným posilováním policie a hrozbou šikany na silnicích, podle ministra Ťoka je však vyhláška napsaná tak, že nebude obtěžovat řidiče s menšími technickými závadami.

Staronovou kompetenci policie uvítali dopravní odborníci. „Pravidla jsou rozumně stanovená. Uváděné závady ohrožují životy a opatření by mělo vyloučit z provozu skutečně nebezpečné vraky,“ řekl Robert Vacek z Autoklubu ČR.

Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Petra Vomáčky ale třeba Rakušané mají systém ještě vylepšený. Majiteli auta ve špatném technickém stavu zabaví rovnou i registrační značky. To je na první pohled mnohem viditelnější újma. S takovým vozidlem je mnohem těžší jezdit: to proto, že jde o přestupek, za který hrozí kromě pokuty ještě rok zákazu řízení.

Čeští policisté budou smět nově zadržet malý technický průkaz nejen za dvanáct nebezpečných závad, ale i za širší škálu jiných vážných poruch. U nich ale platí mírnější režim. Řidič může jezdit a na odstranění dostane třicet dnů. Pokud v této lhůtě prokáže nápravu a návštěvu stanice technické kontroly, úřad mu průkaz vrátí.

 

Právě se děje

Další zprávy