Nejčistší a nejšpinavější auta roku 2018: Nejekologičtější Škoda je Fabia s tříválcem

Martin Přibyl Martin Přibyl
7. 2. 2019 6:03
Německý autoklub ADAC již řadu let hodnotí nová auta podle toho, jak moc ovlivňují klimatickou změnu a kolik vypouští škodlivin. Vloni jeho EcoTestem prošlo 109 vozů. Jakému byly podrobeny procesu a jak si vedly? Který získal titul nejčistšího a který je naopak tím nejméně ekologickým? Jak dopadly zatracované diesely a jak škodovky? Podívejte se do přehledu.
Foto: iStock

Elektromobily nedostanou pět hvězd zadarmo

Výsledky měření emisí škodlivin a spotřeby (tedy produkce oxidu uhličitého) jsou následně převedeny na body. Za hodnocení CO2 může auto získat maximálně 60 bodů, za škodliviny 50. Tyto body nikterak nezávisí na třídě auta, spotřeba je tedy hodnocena naprosto stejně v případě Mercedesu třídy S i malinkého dvoumístného Smartu. 

Elektromobily dostávají plný počet bodů za vypouštěné škodliviny, protože jsou logicky lokálně zcela čisté a ovzduší (třeba ve městě) neznečistí. Za emise CO2 ale plný počet bodů získat nemusí: měří se u nich spotřeba (včetně ztrát při dobíjení), která se následně přepočítává na množství CO2, jež kvůli pohonu auta musí do vzduchu vypustit elektrárna. Tento energetický mix vychází v Německu na 579 gramů CO2 na kilowatthodinu. To je mimochodem důvod, proč všechny elektromobily nemají pětihvězdičkové hodnocení.

Součet bodů pak určuje hvězdičkové hodnocení. Na klíč se můžete podívat v následující tabulce. 

Rozptyl bodů Hvězdičkové hodnocení

>=90

*****
70-89 ****
50-69 ***
30-49 **
<=29 *

 

Právě se děje

Další zprávy