Praha - Na českých silnicích by se měl po 68 letech ještě letos objevit nový osobní automobil legendární značky Praga, která získala v polovině března pro chystaný supersportovní automobil povolení k silničnímu provozu.
"Automobil již má homologaci pro jízdu v běžném silničním provozu, nyní probíhají jízdní testy nutné pro nastavení jednotlivých součástí a poté bude nalakován a fotografie představeny veřejnosti," informoval Aktuálně.cz jednatel Praga Export Jiří Lojan.
"V souladu s tradicí bude vůz modrý," dodal. Vůz bude dvoumístný a má vycházet z konstrukce závodního okruhového speciálu Praga R1.
Technické údaje zatím firma Praga Cars, která se dosud věnovala stavbě sportovních speciálů a motokár, tají. Pod kapotou však bude pracovat dvoulitrový turbomotor z produkce sportovní divize firmy Renault, která dodává motory například i pro stáj F1 Red Bull.
Předností vozu má být nízká hmotnost (závodní vůz má necelých 600 kilogramů) a výborné aerodynamické vlastnosti. Například na výšku vůz měří necelý metr. Poměr výkonu a hmotnosti je 550 koňských sil na tunu, což je podobný údaj, jaký má nejrychlejší sériově vyráběný automobil světa - Bugatti Veyron.
Na trhu se pak vůz objeví v řádu několika měsíců. Firma ale zatím podle Lojana nerozhodla, zda půjde o klasickou sériovou výrobu, nebo zda se vyrobí jen omezená limitovaná série. Podle Lojana záleží především na zájmu zákazníků.
Osobní auta skončila po válce
Praga Cars vznikla přejmenováním slovenského výrobce Race4Slovakia, do kterého vstoupil tuzemský vývozce zbraní Praga-Export. Společnost se zabývá výrobou závodních i hobby motokár a sportovních aut pro okruhové závody. Praga-Export vlastní polovinu firmy Praga Cars, druhou polovinu podle databáze Prodata ovládá společnost KFW Biometric Technologies Limited registrovaná na Kypru.
Praga vznikla v roce 1907 a proslula produkcí osobních vozů mezi dvěma světovými válkami, kdy byla největším tuzemským výrobcem automobilů. Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, například v licenci francouzské firmy Renault. V prosinci 1909 se poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech. Například v roce 1930 Praga vyrobila stejně aut jako všichni ostatní výrobci v Československu dohromady.
Po druhé světové válce byla výroba osobních aut ukončena a Praga vyráběla nákladní vozy. Po typech RN, RND a ND přišel odolný vojenský automobil Praga V3S. Ten se ale od půlky 60. let vyráběl v letňanské Avii a ve Vysočanech, kde sídlila Praga, zůstala výroba převodovek. Ta už je ale nyní minulostí, stejně jako pokusy o oživení značky výrobou univerzálního automobilu UV80 nebo terénních motocyklů.