Ladil ho i Schumacher. Ferrari 599, které zbořil expremiér Tošovský, bylo vlajkovou lodí značky

Ondřej Běhal
27. 4. 2016 13:35
Ferrari 599 GTB Fiorano z roku 2007, které zdemoloval při havárii v USA bývalý český premiér Josef Tošovský, bylo v době vzniku tím nejlepším, co italský výrobce sportovních aut nabízel. Na jeho vývoji se podílel i jeden z nejlepších automobilových závodníků historie, Němec Michael Schumacher. Ještě dnes by se i jako ojeté dalo prodat za ceny blížící se pěti milionům korun.
Ferrari 599 GTB Fiorano.
Ferrari 599 GTB Fiorano. | Foto: Ferrari

Zpráva o bouračce bývalého premiéra Josefa Tošovského v americké Virginii se stala na několik hodin nejsledovanější událostí českého internetu. Snímky zdemolovaného ferrari obletěly zemi a vyvolaly úžas zejména proto, že posádka z hrůzně vypadající havárie devět let starého vozu vyvázla jen s lehkými zraněními. Však byl také model 599 GTB Fiorano tím nejlepším, co Ferrari v roce 2007 pro běžné zákazníky vyrábělo.

Číselné označení vozu vychází z objemu motoru 5999 cm3. Šestilitrový dvanáctiválec produkuje nejvyšší výkon 620 koní. V roce 2006, kdy Ferrari model 599 uvedlo na trh, šlo o historicky nejvýkonnější vůz značky. Jeho maximální rychlost přesahuje 330 km/h. Z klidu na 100 km/h se toto ferrari rozjede za 3,7 s, tempa 200 km/h dosáhne během 11 vteřin.

Jde o jeden z mála sériově vyráběných vozů, který dokáže produkovat výkon přesahující sto koní na litr objemu motoru bez použití jakéhokoli dopingu typu turbodmychadla nebo kompresoru.

Zkratka GTB znamená Gran Turismo Berlinetta. Jako Gran Turismo se označují vozy určené na dlouhé cesty vysokými rychlostmi nabízející luxus a Berlinetta je označení pro typ dvoumístného kupé. Název Fiorano odkazuje na testovací okruh značky Ferrari, kde se model ladil.

Na jeho vzniku se podílel i legendární závodník Michael Schumacher, pod jehož taktovkou například vznikl v roce 2009 příplatkový balíček HGTE (Handling Gran Turismo Evoluzione) zajišťující optimální stabilitu vozu v hraničních situacích. Ten ale Josef Tošovský na svém voze mít nemohl.

Drtivá většina vozů Ferrari 599 GTB Fiorano se dodávala s poloautomatickou převodovkou. S manuálním řazením bylo vyrobeno pouhých třicet kusů Fiorana.

Ferrari 599 GTB Fiorano se vyrábělo v letech 2006 až 2012. Stalo se nástupcem modelu 575M Maranello a vystřídal jej vůz F12 Berlinetta. V roce 2007 se vůz prodával za ceny pohybující se mezi šesti a sedmi miliony korun s daní. Jeho cena od té doby příliš neklesla. I jako ojetý by se dal nyní zpeněžit za částku blížící se v přepočtu pěti milionům korun.

V pozdějších letech se vyráběly další verze Ferrari 599. Šlo například o variantu určenou pro závodní okruhy 599XX, která na běžných silnicích nemohla jezdit. Vyvinula se z ní ale produkční varianta 599 GTO uvedená na trh v roce 2010, která disponovala výkonem až 670 koní. Za zmínku stojí i otevřená verze s plátěnou střechou 599 SA Aperta, které se vyrobilo pouhých 80 kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy