Konec výmluv silničářů. O výmolech jim řeknou nové Jaguary

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 19. 7. 2015 14:11
Chystaná technologie má upozornit na zrádná místa nejen "svého" řidiče, ale také ostatní.
Prototyp má stereokamery a umí informace o stavu vozovky předávat okolí.
Prototyp má stereokamery a umí informace o stavu vozovky předávat okolí. | Foto: Jaguar Land Rover

Londýn - Před následky škod vzniklých při přejezdech výmolů, hlubokých kanálů a dalších pastí na vozovce chtějí své vozy ochránit vývojáři automobilky Jaguar Land Rover. Technologie, na níž v současnosti pracují, má současně zvýšit komfort pro cestující.

Inženýři britsko-indické automobilky už vyvinuli vůz Range Rover Evoque, který umí detekovat polohu i velikost výmolů a rozbitých poklopů kanalizačních vpustí.

Cílem je, aby řidič vozů Jaguar a Land Rover dostal varování o blížícím se nebezpečí pro pneumatiky, ráfky či podvozkové díly a mohl včas zpomalit nebo se výmolu vyhnout. Současně se elektronika postará o správné nastavení tvrdosti tlumičů. Ty v sobě mají kapalinu, která obsahuje magnetické částice. Pomocí magnetického pole pak lze zvětšit či zmenšit viskozitu kapaliny a tak podvozek přitvrdit, nebo naopak změkčit.

Výzkumný Range Rover Evoque má namontovánu dvojici stereokamer a zařízení pro skenování povrchu vozovky. "Data získaná ze senzorů bychom pak rádi sdíleli s ostatními účastníky silničního provozu," vysvětluje vývojový specialista značky Mike Bell.

Podle něho by tato technologie mohla zabránit mnohamiliardovým škodám na vozidlech a současně urychlit opravy silnic. Bell si totiž představuje, že vůz, který zjistí na silnici některou z výše uvedených pastí, předá informaci nejen autům nacházejícím se za ním, ale také správcům komunikace. Ti se tak již nebudou moci vymlouvat, že výmol neopravili, protože o něm nevěděli.

Jaguar Land Rover vyvíjí technologii na snímání nerovností i z dalšího důvodu. "Snímání silnice před vozem a posuzování rizika je klíčovým krokem na naší cestě k vozům s autonomním řízením. Snažíme se vyvinout systém, který by v budoucnu vozidlům umožnil vyhnout se výmolům, aniž by vybočil ze svého pruhu a ohrozil jiné řidiče. Pokud by výmol představoval příliš velké riziko, systém by mohl auto zpomalit nebo dokonce zastavit, aby náraz co nejvíce omezil," dodává Bell.

 

Právě se děje

Další zprávy