BMW slaví 100 let. Zachráncem se po válce stalo podivné vozítko Isetta

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
7. 3. 2016 9:52
Vinou dohody mocností muselo BMW po skončení první světové války přeorganizovat svůj výrobní program. Německo totiž nesmělo vyrábět letadla ani letecké motory. Logo značky, které je často považováno za vrtuli, ve skutečnosti pouze symbolizuje národní barvy spolkové země Bavorsko.
Isetta bylo původně italské vozidlo. Značku BMW však postavilo na nohy.
Isetta bylo původně italské vozidlo. Značku BMW však postavilo na nohy. | Foto: BMW

Přesně před 100 lety - 7. března roku 1916 - byla založena německá automobilka BMW. Fakticky se jednalo o sloučení dvou firem - Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke.

Dnes je známa především jako výrobce prémiových automobilů i motocyklů, které se vyznačují vyváženou kombinací luxusu a sportovních jízdních vlastností.

Dříve než společnost BMW s výrobou automobilů a také motocyklů začala, patřila k významným producentům leteckých motorů. Zaznamenala řadu úspěchů. Například již v roce 1919 letoun poháněný jejím motorem dokázal vystoupat do výšky 9759 metrů, což byl tehdy světový rekord.

V poválečném období jí dokonce hrozil zánik, ale značka krizi zažehnala a dnes je jedničkou světového trhu luxusních automobilů.

Své jméno BMW (Bayerische Motoren Werke) firma získala v roce 1917. Po první světové válce však Německo dostalo od vítězných mocností zákaz stavby letadel a leteckých motorů, takže firma BMW musela svou výrobu přeorientovat. A rozhodla se, že se zaměří na jednostopá a dvoustopá vozidla. Přestože výroba leteckých motorů byla ve dvacátých letech obnovena, výraznějšího objemu již nedosáhla.

Mnichovskou továrnu otevřelo BMW v roce 1922 a o rok později zde byl sestrojen první motocykl R32, který byl navržen za pouhých pět týdnů. Tento stroj také poprvé ozdobilo charakteristické logo značky - kulatý modrobílý emblém lemovaný černým ohraničením s písmenky BMW. Ten má symbolizovat národní barvy Bavorska - jen ve zhruba opačném pořadí, než je tomu na bavorském erbu. Někteří příznivci automobilky se ale domnívají, že logo je modrobílou "vrtulí" odkazující na letecké kořeny značky.

K výrobě automobilů se BMW dostalo na podzim 1928 odkoupením automobilky Dixi v Eisenachu, která vyráběla v licenci malé britské vozy. Vůbec prvním modelem byl Dixi. Jednalo se automobil produkovaný na základě licence na vůz Austin Seven. Teprve o tři roky později - v roce 1931 zkonstruovali inženýři bavorské značky vlastní auto - Dixi 3/15.

Již v první polovině třicátých let se značka začala odlišovat od konkurence díky použití typické masky chladiče ve tvaru dvojice ledvinek. Podle toho jsou vozy značky BMW snadno rozpoznatelné i nyní.

Nejznámějším předválečným modelem byl roadster 328, který si připsal mimo jiné vítězství v závodech Mille Miglia a ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Po druhé světové válce nebyl o luxusní vozy, na které se značka orientovala, v Evropě zájem. BMW bylo vážně ohroženo zánikem. Nakonec se objevil spásný projekt v podobě licenčního italského vozu Isetta. Miniaturní vozítko, do kterého se nastupovalo po otevření přídě,  poháněl vzduchem chlazený jednoválcový motor s výkonem pouhých 12 koňských sil.

To značce pomohlo odrazit se k lepším zítřkům.

V současné době je BMW nejúspěšnějším výrobcem prémiových vozů na světě, když předstihlo i výrazně staršího a zavedenějšího konkurenta Mercedes-Benz.

Nejúspěšnější řadou je typ 3, z něhož jsou odvozeny například i kabriolety a kupé.

Test BMW 4 Gran Coupe naleznete zde

 

Právě se děje

Další zprávy