Autobusová firma SOR chystá nové typy s moderním designem. Už má prototyp elektrického vozidla

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 10. 10. 2016 22:38
Na veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru východočeský výrobce autobusů představil prototyp dvanáctimetrového autobusu v elektrické verzi. Podobný design a koncepci by ale měly dostat i verze se spalovacími motory.
Prototyp nového autobusu se za měsíc ukáže i v Praze.
Prototyp nového autobusu se za měsíc ukáže i v Praze. | Foto: Radek Pecák

Baterie má nad hlavami cestujících, a díky tomu může mít prakticky po celé své délce nízkou podlahu. Takový je interiér prototypu nového autobusu poháněného elektřinou, který tuzemský výrobce SOR Libchavy v září představil na veletrhu užitkových vozidel v německém Hannoveru. Zatím je označen jako SOR NB 12 Electric.

Další změnou oproti dosud vyráběným typům je změna designu. Ten je podle názoru návštěvníků výstavy zcela v souladu se současným trendem. V budoucnosti by neměl být vyhrazen pouze pro elektrobusy, jeho prvky postupně převezmou i typy poháněné spalovacími motory.

"Nyní probíhají potřebné zkoušky. Předpokládáme, že homolagaci pro sériovou výrobu tohoto vozidla získáme na přelomu roku," sdělil online deníku Aktuálně.cz zástupce obchodního ředitele společnosti Aleš Lipavský.

Autobus by se pak měl vyrábět s délkami 8,5, 9, 11 a 12 metrů.

Dojezd elektrické verze s nyní připravovaným paketem baterií by měl být kolem sto padesáti kilometrů. K dispozici bude i možnost rychlého dobíjení.

Další technické informace chce firma odtajnit v listopadu, kdy se v Praze uskuteční uskuteční veletrh autobusů a hromadné dopravy Czechbus.

SOR LIbchavy od roku 2010, kdy se tímto segmentem začal zabývat, vyrobil čtyři desítky kusů elektrických vozidel. Jezdí v Praze, Ostravě, na Slovensku, většina ale v Německu nebo ve Švýcarsku.

SOR Libchavy podle výroční zprávy společnosti dosáhl v roce 2015 rekordních výsledků. Prodal 751 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 31 procent. Tržby se zvýšily o 42 procent na 3,794 miliardy korun a zisk po zdanění o 44 procent na 347 milionů korun. 

Foto: Radek Pecák

Průměrný přepočtený počet zaměstnanců se meziročně zvýšil o 22 procent na 852. Průměrná hrubá mzda dosáhla vloni 25 283 korun měsíčně, což je o čtyři procenta více než v roce 2014.

Společnost SOR před rokem 1990 vyráběla zemědělské stroje. V roce 1991 ji koupili bývalí zaměstnanci Karosy. Za dva roky vznikl první prototyp autobusu o délce 7,5 metru, další typy vozidel následovaly. Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries, jejímž majoritním akcionářem je Daniel Křetínský.

 

Právě se děje

Další zprávy