Čína testuje obří autobusy "na chůdách" s elektrickým pohonem, pod kterými mohou jezdit auta

Ondřej Běhal
3. 8. 2016 17:15
Prototyp TEB-1 (Transit Elevated Bus) měří pět metrů na výšku a 22 metrů na délku. Uveze 300 lidí a mohou pod ním jezdit dva proudy osobních aut. Zájem o nápad mají i evropské země.
Obří elektrobus na kolejích auta nebrzdí, mohou jezdit pod ním.
Obří elektrobus na kolejích auta nebrzdí, mohou jezdit pod ním. | Foto: ČTK

Nový dopravní prostředek připomínající autobus na chůdách nebo trajekt na kolejích se začal testovat ve třímilionovém přístavním městě Čchin-chuang-tao na východě Číny. Stalo se tak jen tři měsíce poté, co jeho design ukázala na technologickém Expu v Pekingu. Příští rok by se měl zahájit sériový provoz a rozšířit i do dalších čínských měst.

Vozidlo s označením TEB-1 měří na výšku téměř pět metrů, na šířku osm metrů a na délku 22 metrů. Spolkne 300 cestujících.

Jednotlivé vozy se dají spojovat do souprav, čímž se jejich kapacita násobí. Pod podvozek se vejdou ve dvou pruzích osobní auta, takže nový stroj nezahušťuje dopravu.

V interiéru vozu se nachází 55 míst k sezení, ostatní jsou k stání. Nechybí řada LED obrazovek s dopravními i dalšími informacemi.

Interiér vozidla TEB-1.
Interiér vozidla TEB-1. | Foto: ČTK

Nový prostředek městské hromadné dopravy by měl pomoci nejen v boji s hustým provozem a zácpami, ale také se znečištěním, protože se pohybuje výhradně za pomoci elektřiny. Náklady na stavbu jeho trati jsou podle firmy TEBtech pětinové proti podzemním drahám.

Do elektrobusu "na chůdách" cestující nastupují ze speciálních zastávek připomínajících nadchody. TEB-1 se má pohybovat rychlostí 60 až 80 km/h.

Podle zahraničních zdrojů už projevily zájem o licenci nového prostředku městské hromadné dopravy země jako Nigérie, Brazílie, Mexiko, Indonésie, ale také Francie nebo Španělsko.

 

Právě se děje

Další zprávy