Auta, která prodával i Hurvínek. Zetka slaví 90. narozeniny

Radek Pecák ČTK Radek Pecák, ČTK
18. 10. 2014 13:30
Inženýři brněnské Československé zbrojovky přišli s řadou technických inovací. Auta však nebyla kvalitní.
Foto: Radek Pecák

Brno - Před devadesáti lety - v listopadu 1924 - sjel z výrobní linky první vůz označený Z z brněnské Československé zbrojovky. V reklamě na lidová automobil, cena byla tehdy jen 20 000 korun, se pak angažovala i loutka Hurvínka.

Historii automobilů vyráběných v letech 1924 až 1936, připomíná výstava v Národním technickém muzeu v Brně. Potrvá až do března příštího roku.

Největší část exponátů na výstavě nazvané Babička Zetka pochází ze sbírek muzea. To se pyšní téměř kompletní typovou řadou, a to včetně jediného dochovaného exempláře Disku. Část vozů je trvale součástí stálé expozice. Pro novou výstavu si proto muzeum zapůjčilo ještě různé zajímavé varianty "zetek" ze soukromých sbírek. Jde například o Z 18 roadster, Z 9 s karoserií Petera a Z 9 v dvoudveřové variantě.

Přednost dostalo zbrojení

Příznivce závodních vozů zaujme například takzvaná "mílovka", tedy vůz Z 4 se speciální karoserií pro závod 1000 mil československých. Návštěvníci mohou nakouknout i pod kapotu vozů Z 14 a Z 18.

Za 12 let Zbrojovka vyrobila přibližně 8000 vozů s charakteristickým písmenem Z na chladiči. Nebýt válečného ohrožení, možná by auta z továrny vyjížděla dodnes. "V roce 1936 dostali pokyn zastavit mírové výrobní činnosti a najet plně na vojenský program," uvedla kurátorka sbírky automobilů Sylvie Zouharová Dyková.

První československá "předokolka"

Prvním vyráběným typem byl Disk. Ten ale zdaleka nesplnil všechna očekávání. Zbrojovka ovšem dokázala brzy uvést na trh další typ vozu, tentokrát už pod značkou Z. Vozy ze Zbrojovky prosluly jednoduchostí, účelným designem, malou spotřebou a snadnou údržbou i opravami. Díky těmto vlastnostem se do současnosti dochoval poměrně velký počet vyrobených automobilů.

Brněnští inženýři dokázali opakovaně přijít s technickými inovacemi. Výsledkem byl například první sériově vyráběný automobil s dvoudobým motorem v Evropě a první československé auto s pohonem předních kol. Zákazníci si ovšem často stěžovali na nepříliš dobré jízdní vlastnosti a také kvalitu zpracování. Kvůli tomu také neuspěl vůbec poslední vyráběný typ Z6, kterému se přezdívalo Hurvínek. Tato loutka se dokonce angažovala v reklamě na tento lidový automobil, jehož cena byla tehdy jen 20 000 korun.

Zkušenosti, které Zbrojovka nasbírala za první republiky při automobilové výrobě, nepřišly vniveč. Po válce se hodily při konstruování traktorů Zetor.

 

Právě se děje

Další zprávy