reklama
 
 

Zpráva o sestřelení MH17 nemluví, jiné varianty ale vylučuje

9. 9. 2014 15:16
Dokument o 34 stranách přímo neříká, že byl letoun sestřelen. Co všechno tedy vyšetřovatelé zjistili? Nabízíme odpovědi na nejdůležitější otázky.

Amsterodam/Kyjev - Dlouho očekávaná předběžná zpráva nizozemských vyšetřovatelů o červencové tragédii malajsijského letu MH17, při níž na východě Ukrajiny zahynulo 283 pasažérů a 15 členů posádky, je na světě.

Dokument čítající všehovšudy 34 stran se ale nevyjadřuje k tomu, kdo za neštěstí může. Ani se v něm přímo neříká, že byl Boeing 777 sestřelen. Cokoliv jiného ale v podstatě vylučuje.

Oběti letu MH17

Celkem zemřelo 283 pasažérů a 15 členů posádky.

  • 193 Nizozemců
  • 43 Malajsijců
  • 27 Australanů
  • 12 Indonésanů
  • 10 Britů
  • 4 Němci
  • 4 Belgičané
  • 3 Filipínci
  • 1 Kanaďan
  • 1 Novozélanďan

*pozn.: založeno na údajích z pasů obětí. Některé oběti měly více občanství.

Experti totiž došli k závěru, že letadlo bylo zasaženo zvnějšku "rychle letícími objekty". Britská BBC ve své analýze doplňuje, že to koresponduje s účinky raketového komplexu BUK. "Nezasáhnou cíl, ale explodují v jeho blízkosti a zasypou ho střepinami pro maximální škodu," uvedl server.

K čemu tedy nizozemští vyšetřovatelé dospěli a za jakých podmínek pracovali?

Kdo zprávu vydal?

Nizozemská bezpečnostní rada (Dutch Safety Board), s níž spolupracovali odborníci z Austrálie, Francie, Německa, Malajsie, USA, Ruska či z Evropské agentury pro bezpečnost letectví.

Podle pravidel Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) má sice mít vyšetřování na starosti stát, v němž k neštěstí došlo, tuto pravomoc ovšem lze po vzájemné dohodě delegovat na jiný stát.

Tak učinila právě Ukrajina. Nehodu nejprve začal vyšetřovat tamní Národní úřad pro vyšetřování leteckých nehod (NBAAI), nicméně 23. července vyšetřování převzali Nizozemci.

ICAO je specializovaný úřad při OSN, který vznikl v roce 1944.

Pracovali vyšetřovatelé na místě nehody?

"Koordinovaný přístup mezinárodního týmu vyšetřovatelů vzdušné bezpečnosti k místu nehody zatím nebyl možný," píše se ve zprávě.

Nizozemská bezpečnostní rada nicméně má v úmyslu "navštívit místo nehody hned, jak bude možné bezpečně provést další ohledání trosek".

Místo mezi 19. a 21. červencem několikrát krátce navštívili a nafotili experti ukrajinského NBAAI. "Tyto fotografie byly poskytnuty vyšetřujícímu týmu," uvádí dokument.

Kromě toho měli vyšetřovatelé k dispozici snímky a zprávu malajsijského vyšetřujícího týmu, jež se týkala vyšetřování mezi 22. a 24. červencem přímo na místě.

Vyšetřovatelé nejprve tři týdny okolnosti nehody šetřili v Kyjevě, pak přesídlili do Nizozemska.

Co tedy měli vyšetřovatelé k dispozici?

- Data týkající se údržby letadla získaná od Malaysia Airlines.

- Letová provozní data získaná od provozovatele a různých poskytovatelů mezinárodních služeb (například letový plán, informace o stavu posádky, informace o počasí a data o případných rizicích, která letecké úřady poskytují pilotům).

- Veřejně dostupné snímky a snímky získané od NBAAI, australské policie a malajsijských vyšetřovatelů.

- Satelitní snímky pořízené ve dnech následujících po nehodě.

- Data týkající se řízení letového provozu získaná od Ukrajiny i Ruska.

- Letové zapisovače (tzv. černé skříňky), tedy záznamník letových údajů a hovorů v pilotní kabině.

Co zpráva říká?

Že rozptýlení trosek na velké ploše podle závěrů vyšetřovatelů naznačuje, že se letoun "rozlomil ve vzduchu". Nejprve se zřejmě oddělily přední části letounu, zbylé části byly nalezeny dál na východ.

Trosky letadla byly rozptýleny na ploše přibližně 10 krát 5 kilometrů poblíž ukrajinských obcí Rozsypne a Hrabove na východní Ukrajině. Místo, kam dopadla hlavní část letadla, se nacházelo asi 8,5 kilometru od poslední známé letové pozice.

Z fotografií vyšetřovatelé zjistili, že řada kusů letadla v sobě měla množství "děr a zářezů". Takové poškození bylo nalezeno například pod levým okýnkem kokpitu, stejně tak střecha kokpitu vykazovala otvory naznačující "vniknutí zvenku".

"S poznámkou, že vyšetřovací tým dosud neměl příležitost získat tyto komponenty pro forenzní ohledání, fotografie trosek naznačily, že materiál okolo děr byl deformován způsobem odpovídajícím proražení vysokoenergetickými objekty," stojí v dokumentu doslova.

Další okolnosti

Zpráva rovněž obsahuje přepis konverzace mezi posádkou letu MH17 a dněpropetrovskými dispečery. Ruská i ukrajinská strana se strojem ztratily kontakt krátce po 15:20 místního času. Žádné nouzové volání dispečeři neobdrželi. Nahrávání černých skříněk se zastavilo v 15:20:03 místního času.

Podle informací obdržených od Malaysia Airlines byla posádka "oprávněná a zdravotně způsobila k letu", stejně tak letoun byl podle dostupných dokumentů "ve chvíli odletu způsobilý k letu a nebyly známy žádné technické závady".

Černé skříňky na místě nehody neobjevili vyšetřovatelé, "z místa je vzali jedinci neznámí týmu". Zástupci ozbrojenců je pak 21. července v Doněcku předali malajsijským představitelům. Data stahovali odborníci ve Velké Británii.

Podle zprávy "nebyl nalezen žádný důkaz nebo náznak toho, že by se záznamníky bylo manipulováno". Hlasový záznam z kokpitu nenaznačoval, že by se během letu stalo něco neobvyklého.

Záznam ze zapisovače letových údajů nevykázal žádná varování ani výstrahy z doby během letu, parametry motoru byly normální. V tuto chvíli probíhá detailní analýza dat.

Kdy a kde k nehodě došlo?

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines směřoval 17. července 2014 pod letovým označením MH17 z amsterodamského letiště Schiphol na mezinárodní letiště v Kuala Lumpuru.

K vyšetřované události došlo 15:20 místního času jihozápadně od obce Hrabove na Ukrajině. Tuto oblast měli v danou chvíli pod kontrolou ozbrojené skupiny, které na východní Ukrajině bojují proti ukrajinské armádě.

autor: Kateřina Vítková | 9. 9. 2014 15:16

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama