Zaplavme tunel pod La Manche. K Brexitu se hlásí ti, kdo nechtějí imigranty z východu Evropy

Martin Novák Martin Novák
Aktualizováno 22. 6. 2016 8:33
Přistěhovalectví bylo pro Británii přínosem do roku 2002. Od rozšíření Evropské unie o země střední a východní Evropy už ne, míní britská ministryně energetiky Andrea Leadsomová. Zatímco stoupenci setrvání v Evropské unii mají jako hlavní argument ekonomiku, druhá strana má nejdůležitější téma jiné. Imigraci.
Stoupenci setrvání Británie v Evropské unii před Braniborskou bránou v Berlíně.
Stoupenci setrvání Británie v Evropské unii před Braniborskou bránou v Berlíně. | Foto: Reuters

Londýn – Na ulicích není slyšet angličtina, v obchodech jsou nápisy v jiných jazycích, tvář měst se mění, Británie přestává být Británií. Právě tahle slova často zmiňují zastánci Brexitu.

Vadí jim jedna věc: příliš mnoho imigrantů, kteří přicházejí na britské ostrovy.

Slovem imigrant ale nejsou míněni ani tak Pákistánci, Indové, obyvatelé karibských ostrovů či Syřané, ale lidé ze střední a východní Evropy.

Bývalý zpravodaj agentury Reuters v Moskvě Ben Judah před referendem cestuje po Británii a píše reportáže pro server Politico. I na Twitteru zveřejňuje názory mnoha Britů: Mají obavy, že imigrantů je moc.

"Měli bychom zaplavit tunel pod La Manche," řekl Judahovi osmapadesátiletý zahradník Raymond Hurst z města Tonbridge ve střední Anglii.

Zastánkyně Brexitu a ministryně energetiky Andrea Leadsomová tvrdí: "V mém volebním obvodě v Northampshire mi lidé píší, že jdou po hlavní obchodní ulici a neslyší nikde angličtinu." V rozhovoru pro deník Guardian ministryně zároveň uvedla, že pro Spojené království bylo přistěhovalectví přínosné do roku 2002. Pak už ne.

Premiér David Cameron slíbil, že stlačí roční počet přistěhovalců na sto tisíc. To se mu nedaří: loni přišlo do země 362 tisíc lidí.

Všichni, kdo agitují pro Brexit, tvrdí, že je to moc a zemi to zatěžuje na daních a výdajích. Imigrace se stala hlavní kartou kampaně Vote Leave za odchod Británie z Evropské unie.

Platí rovnítko: Komu vadí velký počet přistěhovalců a bojí se toho, hlasuje pro Brexit.

Aktuálně.cz oslovilo politologa Petera Doreye z univerzity ve velšském Cardiffu. Podle něj téma imigrace "nastřádalo" mnoho hněvu a frustrace Britů.

"V oblastech, kde je vysoká nezaměstnanost a kde průmyslové podniky přemístily výrobu jinam kvůli nižším nákladům, jsou imigranti obviňováni, že kradou pracovní místa. Zároveň jsou někteří Britové přesvědčeni, že po roce 2004, kdy se Evropská unie rozšířila, imigranti z východní Evropy stlačili dolů mzdy, protože jsou ochotní pracovat za nižší platy.

Přistěhovalci jsou rovněž viněni z přeplnění škol a školních tříd. Stejně jako z toho, že mohou za růst nájmů a zabírají místo, kde by mohli bydlet rodilí Britové. Hlasování pro Brexit je určitou formou odpovědi takzvaně obyčejných lidí vůči elitám, které údajně ztratily kontakt s problémy, které trápí většinu Britů," vysvětluje Pete Dorey.

Zastánci Brexitu uvádějí, že mimo Evropskou unii bude možné imigraci lépe kontrolovat a vůbec strážit hranice.

Týdeník Economist ale varuje, že pokud by Británie i po odchodu chtěla mít přístup na volný trh Evropské unie, musí nadále souhlasit s volným pohybem osob, stejně jako Švýcarsko nebo Norsko.

Maďarský premiér Viktor Orbán inzerátem v euroskeptických novinách Daily Mail vyzval Brity, aby zůstali v Unii. Vzhledem k tomu, že zrovna Maďarsko je jednou ze zemí, s kterou si Britové spojují imigraci z členských zemí EU (odhady hovoří o 800 tisících Poláků a 200 tisících Maďarů v Británii), to pro příznivce Brexitu nejspíš moc přesvědčivé nebude.

Imigrace dominovala také úterní velké debatě politiků na stadionu ve Wembley. Stoupenci brexitu v dnešní debatě opakovali svá dlouhodobá stanoviska, že jen mimo unii bude moci Londýn kontrolovat příliv imigrantů. Když jejich počet klesne, zůstane podle nich pro Brity více pracovních míst, budou snadněji dostupní lékaři a sociální služby.

Podle posledního průzkumu, zveřejného v úterý agenturou Reuters, by hlasovalo pro Brexit 44 procent Britů a pro to zůstat v EU 45 procent.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 3 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy