Peking - Kafe z někdejšího císařského paláce nezmizí, jen ho bude možné koupit v tradičním obchodě. I když výzdoba nadnárodního řetězce Sturbucks uvnitř tradičního sídla čínských panovníků byla velmi skromná, musí pobočka pryč.
Poslední vlna prostestů začala poté, co si jeden z televizních moderátorů místní televize stěžoval na přítomnost amerického obchodu v místě, které je nejen pod ochranou UNESCO, ale zároveň považované za symbol čínské kultury.
Starbucks otevřel svou pobočku uvnitř 74 hektarů rozsáhlého komplexu v roce 2000. Už tehdy vedení muzea kvůli stížnostem zvažovalo, že nájem kavárně zruší.
"Rozhodnutí bylo myšleno přátelsky"
"Starbucks by tu neměl být. Proč přivádět něco tak západního do tolik starodávného místa?," souhlasí se zákazem australský turista Justin.
Eden Woonová, vice-prezidentka Starbucks v Číně říká, že muzeum chce představit obchody se svou vlastní značkou. Americký řetězec dostal nabídku, aby společně se svými produkty prodával také místní kávu a nápoje.
"Vždy jsme měli dobré vztahy," říká Woonová. "Podle mě rozhodnutí bylo myšleno přátelsky, nebylo namířeno proti Starbucksu," dodává.
Společnost vlastní po světě 3000 poboček, včetně 239 v Číně. V Zakázaném městě nestála pobočka Sturbucks o samotě. "Nemám problém se Starbucksem, protože ostatní kavárny také vypadají komerčně," řekla agentuře Wu Haiying. Staré císařské sídlo přijela ukázat sedmiletému synovi.
"Proč bychom nemohli přijmout západní věci, které jsou dobré?" dodala