Abú Dhabí - V hlavním městě Spojených arabských emirátů začalo dobrodružství, které se má navždy zapsat do historie aviatiky.
Odstartoval odtud švýcarský letoun Solar Impulse 2, poháněný výhradně slunečním svitem, s nímž chtějí piloti André Borschberg a Bertrand Piccard bez jediné kapky paliva obletět celý svět.
Vzdálenost 35 tisíc kilometrů by měl ultralehký, dvacet metrů dlouhý stroj s rozpětím křídel 72,3 metru zvládnout za pětadvacet letových dní, a to s dvanácti mezipřistáními.
Zpět do Abú Dhabí se má vrátit v červenci či srpnu.
Nejvýkonnější stroj svého druhu využívá solární energii tak efektivně, že může létat i v noci. Teoreticky je tudíž schopen nekonečného letu.
Aby vše fungovalo, jak má, nesměla hmotnost Solar Impulse 2 překročit 2,3 tuny. Posádka se tak musí během cesty kolem světa poskládat do prostoru 3,8 metru čtverečního.
"Abychom mohli náš sen uskutečnit, museli jsme naplno využít každičký watt a uchovat jej v bateriích. Solar Impulse je první letoun na světě, který se přiblížil nepřetržitému letu," vysvětlil před startem André Borschberg.
K uskladnění přebytečné energie během dne byly využity lithium-polymerové akumulátory s energetickou hustotou 260 watthodiny na kilogram. Baterie tvoří celou čtvrtinu váhy letadla.
Větší rozpětí než Jumbo Jet
Kvůli úspoře hmotnosti je stroj z 80 procent vyroben z uhlíkových vláken a kabina není vybavena topením ani klimatizací. Křídlo, které je delší než - 150krát těžší - Boeing 747, je pokryto 18 tisíci solárními články. Ty pohánějí čtyři vrtulové motory o výkonu čtyřikrát osmnáct koní.
Dvoulisté, čtyři metry dlouhé vrtule rotující rychlostí 540 otáček za minutu dokážou pracovat s 94procentní efektivitou, čímž už samy o sobě překonávají světový rekord.
Maximální rychlost švýcarského stroje dosahuje v ideální letové výšce 8500 metrů 70 kilometrů v hodině.
Z Abú Dhabí se piloti vypravili do ománského Maskátu, Ahmadabádu a Varanasi v Indii, následovat budou zastávky v Barmě, Číně, poté přelet Tichého oceánu a mezipřistání na Havaji, ve Phoenixu a New Yorku.
Trasa přes Evropu či Blízký východ bude teprve upřesněna na základě povětrnostních podmínek.
V řídicím centru v Monaku bude let sledovat 65 lidí, dalších 65 členů týmu pak poletí jako doprovod.
35,000Km to cover in 25 flight days & 12 legs, without a single drop of fuel! Discover the #RTW route of #Si2! pic.twitter.com/b2CBKcnDaD
— SOLAR IMPULSE (@solarimpulse) 26. Únor 2015
Sedačka a toaleta v jednom
Jako toaleta poslouží pilotům speciálně upravená sedačka. Udržet pozornost jim zase pomůže hypnóza a meditační cvičení.
André Borschberg a Bertrand Piccard už světové rekordy překonali. V roce 2010 jako první se solárním letounem uskutečnili celonoční (26hodinový) let. V červnu 2012 doletěl Solar Impuls pilotovaný Piccardem, který po mezipřistání v Madridu vystřídal v kabině svého společníka Andrého Borschberga, až do hlavního města Maroka Rabatu.
Druhou etapu trasy, dlouhou 830 kilometrů, urazil za 19 hodin průměrnou rychlostí 44 kilometrů v hodině. V Madridu musel ovšem letoun čekat týden na lepší počasí.