* Letadlo se roztrhlo těsně nad zemí. Zatím se neví proč * Nově se spekuluje o sopečném prachu. Ten se pohyboval nad severní Afrikou, ačkoliv v Libyi hlášen nebyl * Airbus byl v provozu teprve 8 měsíců, neměl nikdy žádné problémy
Tripolis - Havárie libyjského letadla, které se ve středu zřítilo těsně před přistáním v Tripolisu, motá expertům hlavy.
Nikdo zatím nerozumí tomu, proč se ani ne rok starý airbus, který neměl předtím žádné technické problémy, rozpadl na kusy ve chvíli, kdy ho dělilo od země jen několik málo metrů.
Letoun se roztrhl a trosky se rozlétly až do vzdálenosti půl kilometru. Zahynulo v nich 103 lidí.
Na palubě letadla z jihoafrického Johannesburgu přežil jen jediný člověk. Devítiletý Nizozemec. Jeho rodiče a starší bratr ale zahynuli. Libyjští lékaři chlapci úspěšně operovali obě zlomené nohy a v sobotu se vrátil domů.
Velmi neobvyklé okolnosti
"Takové totální zničení letadla velmi krátce před přistáním je velmi neobvyklé," řekl agentuře Reuters britský expert na bezpečnost letadel Paul Hayes.
Viditelnost na letišti byla dobrá, podle řídicí věže rychlost letounu odpovídala tomu, že má právě přistát. Teroristický útok už první ohledání trosek vyloučilo, žádná výbušnina na palubě nebyla.
"Je to skutečně záhada, obzvláště s přihlédnutím k tomu, že šlo o velmi nový stroj, vyrobený teprve v roce 2009. Těžko nyní cokoliv vylučovat nebo naopak tvrdit s určitostí," tvrdí další britský odborník Chris Yates, který často asistuje při vyšetřování leteckých nehod a komplikací.
Společnost Afriqiyah Airways oznámila, že letadlo zakoupila jako zcela nové loni v září.
Krátce po pádu se objevila teorie, že tragédii mohl způsobit zvířený písek. V minulosti s ním na letišti v Tripolisu byly problémy, ovšem zatím ještě nikdy nevedly k nehodě.
Televize CNN s odvoláním na svůj libyjský zdroj uvedla, že kapitán mohl špatně vidět právě kvůli písku. Zřejmě vypnul autopilota a pokusil se přistát manuálně, pak si to rozmyslel a chtěl autopilota znovu "nahodit". To už ale bylo pozdě.
Přístupný luxus
Libyjská společnost Afriqiyah Airways existuje od roku 2001 a cestující láká především nízkými cenami na spoje mezi Evropou a Afrikou.
"Letěl jsem s nimi nedávno z Paříže do Kamerunu se zastávkou v Tripolisu. Za pouhých 200 eur. Přitom letadla, jak jsem viděl, mají opravdu nová a poměrně luxusně vybavená," řekl Aktuálně.cz Jiří Slováček.
Poměry na letišti v Tripolisu nicméně popsal jako chaotické.
Velké elektronické informační tabule prý nefungovaly a lidé se dozvídali o tom, k jaké bráně se mají dostavit, v hlášení špatnou angličtinou, které skoro nikdo nerozuměl.
Navíc podle Jiřího Slováčka byl jeho let o šest hodin odložen kvůli nepříznivému počasí. Přesto letadla v té době na letišti dál přistávala.
Islanďané: Nebezpečí trvá
Vyšetřovatelé nyní ověřují rovněž možnost, že před libyjskou tragédií zasáhl obávaný prach z islandské sopky Eyjafjallajökul.
Ten se dostal už i nad Afriku, protože v úterý - tedy den před nehodou - uzavřelo deset letišť Maroko.
Libye tak neučinila, protože neměla informace, že by se sopečný prach nad jejím územím objevil ve větší míře. Podle meteorologů směřoval spíše západním směrem. Což ale nevylučuje, že airbus, který letěl z jihu Afriky, se mohl dostat s prachem do kontaktu krátce před přistáním.
Islandští vulkanologové varují, že sopečný prach v atmosféře ještě nějakou dobu zůstane a může způsobovat komplikace. V neděli znovu zastavila provoz některá lokální letiště na severozápadě Velké Británie a Irska.