Peking - Čínské rozhlasové a televizní stanice nebudou nadále vysílat reklamy na drahé dárky, jakými jsou například luxusní hodinky, vzácné známky či zlaté mince.
Jde o součást vládní strategie boje s korupcí, k níž může tužba po luxusním zboží podle Strany svádět. Regulační úřady chtějí rovněž zasáhnout proti extravaganci a plýtvání.
"Podobné reklamy propagují pomýlené hodnoty a pomáhají vytvářet špatný mravní ráz společnosti. Proto se Státní úřad pro rozhlas, film a televizi rozhodl zakročit," napsala agentura Nová Čína a doplnila, že zákaz následuje po opakovaných výzvách nadcházejícího čínského prezidenta Si Ťin-pchinga.
Budoucí prezident říše středu ve svém projevu z 22. ledna prohlásil, že je stejně důležité chytat "mušky", tedy obyčejné lidi zapojené do korupce, jako jít po "tygrech", čímž měl na mysli nejvyšší oficiální činitele.
Si varoval, že pokud se nepodaří vymýtit korupci a extravaganci, pak bude ohroženo samotné přežití vládní komunistické strany. Ta se v posledních letech musela vypořádat s řadou skandálů, a to i na nejvyšších místech.
Tak se školí komunisté, k zálibě v luxusu vedení nejsou:
Zatím naposledy se o korupci v nejvyšších patrech čínské politiky hovořilo v souvislosti s pohádkovým bohatstvím premiéra Wen Ťia-paa.
Čína, jež má k dispozici mimořádně levnou pracovní sílu, zaznamenávala v posledních deseti letech hospodářský růst na úrovni deseti procent svého HDP. Těžit z ekonomického boomu ale mohla jen úzká skupina vyvolených napojených na stranické vedení.
Číňané jsou proto na informace o korupci a bohatství politiků i na nich napojených byznysmenů stále citlivější.