Vědci z NASA: Svět odvrátil obří katastrofu, poučme se

Roman Gazdík
20. 3. 2009 15:15
Montrealský protokol o ozonové díře prý má být inspirací pro debaty o oteplování
Ozonová díra nad Antarktidou v září 2007
Ozonová díra nad Antarktidou v září 2007 | Foto: Archiv NASA

Washington - Svět už se jednou spojil a dokázal zabránit ekologické katastrofě obrovských rozměrů. A je to schopen učinit znovu.

S touto pozitivní zprávou přišla studie Národního úřadu USA pro letectví a kosmonautiku (NASA), která počítačově simulovala, co by se stalo, kdyby před 22 lety 193 zemí nepřistoupilo ke smlouvě zakazující výrobu látek poškozujících ozonovou vrstvu.

Studie byla publikována v online časopisu Atmospheric Chemistry and Physics.

Konec freonů

Montrealský protokol, který vstoupil v platnost 1. ledna 1989, omezil výrobu a spotřebu 96 chemických látek, tzv. freonů, které byly používány například v klimatizacích, chladicích zařízeních, v hasicích přístrojích nebo jako hnací médium ve sprejích.

Zachránili politici Zemi před neblahým osudem? Studie NASA tvrdí, že ano
Zachránili politici Zemi před neblahým osudem? Studie NASA tvrdí, že ano | Foto: NASA

Vlády tím vyslyšely volání, které se z vědecké komunity ozývalo od počátku sedmdesátých let.

"Nemyslel jsem si, že bude Montrealský protokol fungovat tak, jak zafungoval, ale byl jsem ohledně politiků dost naivní," složil politické reprezentaci poklonu jeden z průkopníků výzkumu atmosférického ozonu a spoluautor studie Richard Stolarski.

Co počítačový model konkrétně vědcům prozradil?

Bizarní svět

Pokud by státy neomezily produkci freonů, žili bychom zanedlouho údajně v "bizarním světě". Roku 2065 by se ozonová díra, která se nyní nachází nad Antarktidou, roztáhla nad dvěma třetinami planety.

Ochrana před ultrafialovým zářením by byla natolik oslabena, že by se lidé žijící v mírném pásmu, kde se nachází i Česká republika, mohli spálit už po pětiminutovém pobytu na přímém letním slunci.

UV radiace by vzrostla šestkrát a způsobovala mutace DNA ohrožující populace rostlin, živočichů i lidí. Teplota by v průměru vzrostla o 4 stupně a případy rakoviny kůže by byly častější.

Aktivisté demonstrují v Bruselu za nástupce Kjótského protokolu
Aktivisté demonstrují v Bruselu za nástupce Kjótského protokolu | Foto: Reuters

Poučení do budoucna?

"Simulovali jsme svět, kterému jsme se vyhnuli. A je to svět, u kterého bychom měli být rádi, že jsme se mu vyhnuli," říká vedoucí týmu výzkumníků Paul Newman. "Je to opravdu hrozné místo."

A vědci apelují, aby si dnešní politici vzali ze svých předchůdců ponaučení.

"Montrealský protokol je pozoruhodná mezinárodní dohoda, jež by měla být studována těmi, kteří se zaobírají globálním oteplováním a snaze dosáhnout ohledně této věci společného postupu," cituje tisková zpráva vydaná NASA slova pronesená Richardem Stolarskim.

Youtube video