Vědci našli nejstarší fosilie, obešly se bez kyslíku

Zahraničí Zahraničí
22. 8. 2011 10:55
Život na Marsu? Je to možné, dokazuje objev zkamenělin starých 3,4 miliardy let
Děje se na Marsu to samé, co před miliardami let na Zemi?
Děje se na Marsu to samé, co před miliardami let na Zemi? | Foto: Reuters

Londýn - Vědci našli na australském pobřeží zatím nejstarší zkameněliny živých organismů na Zemi. Podle nich je mikroskopický objev jasným důkazem o tom, že na Marsu může být život.

Fosilie buněk a bakterií totiž byly schopné přežít na prvních plážích před 3,4 miliardami let, kdy na světě ještě nebyl kyslík.

Energii čerpaly první formy života ze síry.

"Mohlo by něco takového existovat na Marsu? Je to představitelné. Důkazy ukazují, že nedostatek kyslíku není problém," citovala agentura Reuters Martina Brasiera z Oxfordské univerzity, který se na objevu podílel.

Ráj na Zemi

Mikrofosilie našli vědci ve velmi zachovalém stavu ve Strelley Pool, odlehlém místě západní Austrálie. Právě tam se nachází nejstarší známé pobřeží na Zemi. Díky analýze okolních hornin dokázal tým zrekonstruovat podmínky, které tehdy před miliardami let na planetě panovaly.

Byla ponurá a horká. Neustále hrozily vulkanické erupce či nárazy meteorů. Nebe bylo zatažené a šedavé. Teplota oceánů dosahovala padesáti stupňů Celsia. Nežily tu žádné rostliny, které by dokázaly vyrábět kyslík.

"Nám to nezní jako nejlepší místo k žití, ale pro bakterie to byl ráj na zemi. Ve skutečnosti, pokud by člověk chtěl vytvořit místo, kde by se mělo dařit životu, přesně tak by mělo vypadat," dodal Brasier.