USA už podle Reuters začaly jednat se spojenci o možnostech, jak zabezpečit trasu mezinárodní obchodní dopravy. Odborníci se domnívají, že po čtvrteční akci by útoky mohly pokračovat.
Zvažuje se zavést eskorty podobně, jako tomu bylo za války tankerů v 80. letech nebo nedávno při útocích somálských pirátů. Další možností je nastavit nová pravidla ochrany tankerů a začít odstraňovat miny. USA tvrdí, že Íránci k útokům použili přísavné miny, které lodě poškodily.
Jeden ze zdrojů Reuters řekl, že Američané zvažují zavést nová pravidla a povolit střelbu na čluny přibližující se k obchodním lodím. Podle tohoto zdroje budou zřejmě muset do oblasti svá plavidla poslat další státy.
Zavedení nových opatření potrvá a bude se muset dospět k dohodě v rámci OSN. Jiný zdroj poukázal na to, že doprovodné konvoje zatíží už tak velmi rušnou trasu tankerů. Hormuzský průliv ve svém nejužším místě měří 33 kilometrů a lodní trasa je tam v obou směrech široká jenom tři kilometry.
Po čtvrtečním útoku cena ropy vzrostla o 4,5 procenta a pojištění pro plavbu na Blízkém východě o deset procent. Někteří provozovatelé tankerů pozastavili rezervace pro plavbu Perským zálivem. Dopravné pro supertankery s ropou směřující z Perského zálivu do Asie ve čtvrtek dosáhlo dvouměsíčního maxima a činilo 13 000 dolarů denně (296 000 Kč), což bylo proti středě navýšení o 2 000 dolarů.
Lodě potřebují různé druhy pojistek, která zahrnují roční riziko a navíc pojistku při vplutí do vysoce rizikové oblasti. Výše se počítá podle hodnoty lodě na sedmidenní období.
Podle pojišťoven nyní platí největší lodě plující Perským zálivem za toto období 200 tisíc dolarů, což je zhruba dvojnásobek než tomu bylo začátkem týdne. Jonathan Moss z právnické firmy DWF řekl, že podobný geopolitický neklid vládl naposledy za války proti Iráku v roce 2003, kdy pojistky stouply z obav z možných kolizí a útoků na ropná zařízení. Podle Mosse zvýšení pojistek na loď a její vybavení činí deset až dvacet procent.