Řím - Italské úřady identifikovaly první z obětí lodního neštěstí u toskánských břehů. Je jím maďarský violoncelista, osmatřicetiletý Sandor Fehel. Muže poznala při identifikaci jeho matka a zprávu potvrdilo i maďarské ministerstvo zahraničních věcí.
Záchranáři dnes pátrání po případných dalších obětech katastrofy přerušili, protože hrozí, že vrak sklouzne z útesu, na němž loď uvízla, a zřítí se do několikasetmetrové hloubky.
Nezvěstných je stále 21 pasažérů lodi, oficiální statistika hovoří o jedenácti potvrzených úmrtích. Na Concordii se plavilo na 4200 osob, téměř tisícovku z nich tvořila posádka. Úřadům se mezitím přihlásila jedna z pohřešovaných, občanka Spolkové republiky.
Odborníci na zachraňování lodních vraků začínají již také hledat způsoby, jak by bylo možné ztroskotanou loď Costa Concordia vyprostit z útesu.
Společnost Costa Crociere, která loď provozovala, už podle BBC navrhla, že by plavidlo mohlo být vyzdviženo za pomocí balonů se vzduchem a odtaženo do loděnice. Novinář Richard Meade z předního časopisu o mořeplavbě Lloyd's List se ale domnívá, že škody jsou příliš velké a loď bude třeba odepsat.
Podle Mikea Laceyho z organizace International Salvage Union, která se zabývá záchranou ztroskotaných lodí, se procedura navrhovaná společností Costa Crociere už v minulosti využívala. Balony se vzduchem poslouží k odlehčení vraku, který pak zdvihne a narovná nákladní loď s jeřábem. Po narovnání je nutné z plavidla vypumpovat vodu, než ho remorkéry odtáhnou do přístavu.
"Podobná operace se dělala se ztroskotanou lodí Herald of Free Enterprise v roce 1987, jenže to byla loď o čtvrtinové velikosti (proti Costa Concordii)," řekl Lacey. Podle něj by jen pár záchranářských firem dokázalo něco podobného provést s tak velkou lodí, jakou je 290 metrů dlouhá Costa Concordia.
Pojištěna na 405 milionů dolarů
Pokud by záchranáři skutečně přistoupili k vyproštění lodi, bylo by však napřed nutné zjistit, jaké škody napáchaly na jejím trupu útesy, na které najela.
V boku plavidla je víc než 70 metrů dlouhá trhlina, kterou Costa Concordia při nehodě nabrala vodu. Navíc není jasné, jak vypadá trup lodi pod vodou. Před vyprošťováním lodi by bylo nutné alespoň provizorně uzavřít všechny otvory v jejím trupu.
"Je samozřejmě možné, že loď půjde zachránit, ale bude to velmi složitá záchranná operace," uvedl Richard Meade. "Řekl bych, že je nejpravděpodobnější, že loď zcela odepíšou," dodal.
Meade podotkl, že na rozhodnutí budou mít vliv i pojišťovací společnosti. Ty totiž musejí zvážit, zda by náklady na záchranu vraku a jeho následnou opravu nebyly vyšší než 405 milionů dolarů, na kolik byla Costa Concordia pojištěna.
Pokud se záchranáři rozhodnou, že vrak vyprošťovat nebudou, patrně bude loď rozřezána na kusy a prodána jako šrot. To se stalo například v roce 2002 s nákladní lodí Tricolor, která se potopila v Lamanšském průlivu.